ناهمخوانی منابع یگان حفاظت از عرصه های طبیعی با ماموریت ها



به گزارش ایرنا، سرهنگ قاسم سبزعلی روز چهارشنبه در جلسه تودیع و معارفه فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی با اشاره به شرایط اقلیمی کشور و تشدید خشکسالی، گفت: نابسامانی های زیست محیطی به دلیل این است که نتوانسته ایم با طبیعت رفتار مسالمت آمیز داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه چالش های زیست محیطی رو به افزایش است و امکانات یگان حفاظت از نظر منابع انسانی و اعتباری محدود است، گفت: بهره گیری حداکثری از ظرفیت موجود در دستور کار سازمان است .
وی بر ضرورت بهره گیری از مشارکت عمومی و ظرفیت مردمی همچون تشکل های زیست محیطی برای صیانت از عرصه های طبیعی تاکید کرد.
سرهنگ سبزعلی با اشاره به اینکه اجرای قلع و قمح به نوعی لطمه به اقتصاد کشور است، گفت: ناهماهنگی بین بخشی از جمله صدور مجوزهای ساخت و ساز در اراضی ملی منجر به این اقدام می شود.
وی با تاکید بر اینکه حفاظت از عرصه های طبیعی مستلزم همکاری نهادهای دیگر و همراهی عمومی است، خاطرنشان کرد: همچنان در اجرای طرح های مختلف تعهدات زیست محیطی نادیده گرفته می شود.
سرهنگ سبزعلی، نگاه جزیره ای به نهادهای مختلف را آفتی برای حفاظت از عرصه های ملی دانست و گفت: تا زمانی که اقدامات حفاظتی مناسب نداشته باشیم احیا فایده ای ندارد.
وی با بیان اینکه به دلیل تفاوت های اقلیمی نمی توان در زمینه حفاظت از منابع طبیعی نسخه ای واحد برای کل کشور پیچید، اظهارکرد: اولویت های هر استان باید مشخص شود.
وی با اشاره به اینکه 100 میلیارد ریال تجهیزات حفاظتی همچون خودرو و بی سیم در شرف واگذاری است، گفت: مکانیزه شدن و پرهیز از اقدام های سنتی در دستور کار یگان حفاظت است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی هم با اشاره به اینکه در مورد معدود افرادی که متعرض منابع طبیعی می شوند نیاز به برخورد قهری و قانونی داریم، اظهار کرد: در صورت بروز اختلاف سعی بر این است که در مرحله اول با شیوه اداری مسئله حل شود.
داور نامدار با اشاره به اینکه اقدامات قانونی منابع طبیعی با منافع عده ای تعارض دارد، خاطرنشان کرد: 80 درصد مخاطبان ما کشاورز و دامدارند و ترجیح ما تشکیل پرونده نیست.
وی با اشاره به اینکه قانون به ادارت کل منابع طبیعی استان ها اجازه داده است نسبت به خلاء ید از اراضی ملی تصرف شده اقدام کند، گفت: حقوق شهروندی در اختلافات رعایت می شود.
نامدار با بیان اینکه اداره حفاظت به صورت حرفه ای یار اصلی یگان حفاظت است، گفت: تمام همکاران موظف به کمک به این یگان در انجام ماموریت های محوله هستند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفت: پیشگیری از وقوع جرم اولویت نخست یگان حفاظت است.
به گزارش ایرنا، در این جلسه از خدمات سرهنگ اسداله اسدی قدردانی و سرهنگ محمدرضا حسن زاده به عنوان فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان شرقی معرفی شد.
سرهنگ اسدی با اشاره به فعالیت های یگان حفاظت استان گفت: از ابتدای سال 1393 تا پایان 6 ماهه امسال 2 هزار و 432 فقره پرونده خلاء ید از متصرفان اراضی طبیعی تشکیل و 3 هزار و 343 هکتار از اراضی ملی استان رفع تصرف شده است.
وی همچنین از 69 فقره قلع و قمح در استان در مدت یاد شده خبرداد و گفت: جرایم وصولی استان 189 میلیارد ریال است.
سرهنگ اسدی با اشاره به عملیاتی شدن دستور کار پیشگیری از حریق در استان از سال 1393 گفت: اجرای این دستور کاهش 50 درصدی آتش سوزی در عرصه طبیعی استان را به همراه داشته است.
به گزارش ایرنا 2 میلیون و 600 هزار هکتار از وسعت 4.5 میلیون هکتاری استان آذربایجان شرقی اراضی ملی است.
خبرنگار: پرویز انصاری**انتشار: عزیزی راد
3071/518



انتهای پیام /*