بازسازی 4500 واحد مسکن زلزله زده کرمانشاه توسط بنیاد مسکن آذربایجان غربی



محمود بدلی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: از این تعداد یکهزار و 521 واحد احداثی و مابقی نیازمند بهسازی و مرمت است.
وی اظهار کرد: تاکنون عملیات آواربرداری و پی کنی 700 واحد آغاز شده است و این عملیات ها به سرعت پیگیری می شود.
وی افزود: با توجه به برودت هوا و بارش های فصلی مرحله بازسازی مناطق آسیب دیده از ضرورت و اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و باید در کوتاهترین زمان واحدهای آسیب دیده و یا تخریب شده مرمت و بازسازی شوند که طبق برنامه ریزی ها تا پایان سال 1397 تمامی واحد ها تحویل داده می شود.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی از نیاز 158 هزار و 990 واحد مسکونی روستایی این استان به مقاوم سازی خبر داد و بیان کرد: این تعداد، 70 درصد واحدهای روستایی استان به شمار می رود.
بدلی با اشاره به اینکه برنامه اجرای طرح مقاوم سازی خانه های روستایی برای 86 هزار واحد مسکونی آذربایجان غربی تدوین شده است، ادامه داد: این طرح در همه روستاهای آذربایجان غربی تهیه و در مرحله اول در 501 روستا در قالب 72 هزار و 200 واحد مسکن روستایی اجرایی شده و مابقی نیز در حال اجراست.
وی افزود: بر اساس قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، سالانه 12 هزار واحد مسکونی روستایی در استان مقاوم سازی می شود تا تمام 244 هزار و 990 واحد موجود زیرپوشش قرار گیرد.
بدلی اظهار کرد: کارمزد تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی تنها پنج درصد است و همه روستائیان می توانند از این تسهیلات با مبالغ 200 و 180 میلیون ریال بهره مند شوند.
وی افزود: این تسهیلات در روستاهای مرزی 200 میلیون ریال در نظر گرفته شده که 20 میلیون ریال بیشتر از دیگر روستاهاست و می توان آن را مشوقی برای مقاوم سازی این روستاهای محروم دانست.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی اضافه کرد: تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی در دیگر روستاهای آذربایجان غربی نیز به میزان 180 میلیون ریال پرداخت می شود و مدت بازپرداخت آن نیز 15 سال در نظر گرفته شده است.
به گفته وی روستائیانی که قصد ندارند از این تسهیلات استفاده کنند نیز می توانند جهت استفاده از خدمات رایگان مشاوره تخصصی در خصوص اصول فنی منطقه از این اداره کل کمک بگیرند تا در صورت بروز حوادث طبیعی آمار تلفات کاهش یابد.
به گزارش ایرنا زمین لرزه شدیدی ساعت 21:48 شامگاه یکشنبه 21 آبان 96 با قدرت 7.3 درجه در مقیاس درونی زمین (ریشتر) در ژرفای 9.33 کیلومتری زمین استان های کرمانشاه، ایلام و کردستان و بخش های گسترده ای از غرب و شمال غرب کشور را لرزاند.
این زمین لرزه که کانون آن جنوب حلبچه عراق و نزدیک مرزهای ایران با عراق در امتداد استان کرمانشاه گزارش شد، زیان ها و آسیب های زیادی در استان های کرمانشاه و ایلام به بار آورد و تاکنون بیش از 400 پس لرزه داشته است.
در مجموع 2 هزار و 725 روستای دارای سکنه در آذربایجان غربی وجود دارد که 2 هزار و 200 روستا از آنها بالای 20 خانوار است و نقشه طرح هادی در همه این روستاها اجرا شده است؛ طرح هادی روستایی با هدف ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستاییان، هدایت فیزیکی روستاها و تامین عادلانه امکانات انجام می گیرد.
پایه چنین طرح هایی در کشور از سال 1362 هجری شمسی و تحت عنوان روان بخشی روستاها در یکی از نقاط روستایی شهرستان شهرکرد و توسط وزیر مسکن و شهرسازی وقت به اجرا گذاشته شد و در سال های بعد به خصوص از سال 1366 هجری شمسی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با جدیت تمام پیگیری شد.
تجدید حیات و هدایت روستاها از ابعاد کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از جمله اهداف مورد نظر در طرح های مذکور است.
این استان مرزی دارای سه میلیون و 265 هزار نفر جمعیت است که 34.6 درصد از آن در مناطق روستایی و 65.4 درصد در مناطق شهری سکونت دارند.
8135 / 2093
خبر: شهین بیدادرس ** انتشار: صابر چهرقانی



انتهای پیام /*