سرمایه گذاری 240 میلیون تومانی برای هر دام هوائی شکار پرنده



به گزارش خبرنگار ایرنا ، اسماعیل کهرم روز جمعه در جشنواره کاکائی های چشمه کیله تنکابن که با حضور جمعی از مسئولان و مردم و گردشگران برگزار شد ، افزود که هر دام هوائی ماهانه هشت میلیون تومان اجاره داده می شود.
وی جمع آوری دام های هوائی برای مقابله با شکار بی رویه پرندگان مهاجر را ضروری دانست و تاکید کرد : دولت باید با اقتدار در این زمینه ورود کرده و دام های هوائی را جمع آوری کند.
کهرم گفت : تعداد پرندگانی که در ایران پرواز می کنند از کل اروپا بیشتر است و باید قدر شناس این نعمت الهی باشیم.
شکار بی رویه پرندگان مهاجر در برخی از مناطق مازندران مانند فریدونکنار در سال های اخیر نه تنها سبب نگرانی جدی دوستداران محیط زیست شده ، بلکه واکنش منفی مردم عادی منطقه را هم به دنبال داشته است .
بر اساس آمارهای موجود ، سالانه افزون بر 150 گونه پرنده زمستان گذران با جمعیت حدود یک میلیون و 500 هزار بالی به مازندران مهاجرت می کنند که یک سوم این پرندگان طبق آمار یگان حفاظت محیط زیست از سوی شکارچیان کشتار می شوند.
بیشترین میزان شکار پرندگان در تالاب های فریدونکنار و محمود آباد در مرکز مازندران صورت می گیرد ، جائی که به گفته کارشناسان محیط زیست فعالیت تمام وقت بازار پرنده فروشی در آنجا در طول سال سبب شده است تا این منطقه حتی به بارانداز خرید و فروش لاشه و زنده پرندگان مهاجر در استان های شمالی تبدیل شود.
هر چند دستگاههای ذیربط در مازندران بویژه در دو سال گذشته تلاش های زیادی برای مهار شکار بی رویه پرندگان مهاجر انجام داده اند ، ولی فعالیت تمام وقت بازار فریدونکنار و تشکیل زنجیره ای از سودجوئی با بهانه قرار دادن معیشت مردم سبب شده است تا این تلاش ها ناکام بماند.
حتی در پائیز و زمستان سال جاری 2 بار نشست ویژه در مازندران با حضور فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور برای جمع آوری دام های هوائی و ساماندهی فعالیت بازار پرنده فروشی فریدونکنار برگزار و تصمیماتی اتخاذ شد ولی تاکنون ثمری در پی نداشته است .
کارشناسان محیط زیست و افراد محلی می گویند که برخی از افراد ذینفوذ محلی و غیر محلی که سرمایه گذاری های کلان را برای ایجاد دام های هوائی و دیگر زیرساخت های مورد نیاز در منطقه انجام داده اند ، با بهانه قرار دادن معیشت مردم محلی اجازه نمی دهند هیچ طرح و مصوبه ای برای مقابله با شکار بی رویه پرندگان مهاجر به ثمر برسد.
** پرنده نگری ، ظرفیت بی بدیل
کهرم همچنین با ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره کاکائی ها در تنکابن ، گفت : بنده 44 سال پیش به این شهر آمدم و در آن زمان پرواز پرندگان را مشاهده کردم و اکنون نیز این پرندگان با خیالی راحت بر روی رودخانه چشمه کیله پرواز می کنند و دل هر بیننده ای را می ربایند.
وی افزود : در حالی که در بعضی از مناطق مازندران مانند تالاب های میانکاله و فریدونکنار دام های هوایی برای صید و شکار پرندگان مهاجر برپا شده است ، این که در شهر تنکابن مردم به کاکایی ها غذا می دهند تا در برابر سرما تلف نشوند ، شایسته تقدیر است .
کاکائی ها که گونه های مختلفی را شامل می شوند و گونه موجود در ایران به کاکائی خزری مشهور است ، از پرندگان حرام گوشت به شمار می رود.
کهرم بر ضرورت تعریف و گسترش پرنده نگری در ایران تاکید کرد و گفت : مردم ایران و سایر نقاط جهان باید در فصل پاییز و زمستان به شهر تنکابن و رودخانه چشمه کیله سفر کنند و از پرواز کاکایی ها لذت ببرند.
جشنواره پرندگان مهاجر (کاکایی ها ) روز جمعه با حضور مسئولان کشوری ، استانی و شهرستانی و همچنین علاقه مندان به محیط زیست و گردشگری پرنده نگری در شهر تنکابن برگزار شد.
همه ساله با آغاز فصل سرما کاکایی ها این پرندگان مهاجر از سیبری سفر خود را آغاز می کند تا به سواحل شمال ایران و رودخانه چشمه کیله تنکابن واقع در غرب مازندران برسند و این مکان را برای زیستگاه خود انتخاب نمایند.
کاکایی خزری عموما ماهی خوار هستند ولی بسته به شرایط زیستی از رژیم های غذائی متنوعی استفاده می کنند.
آنها گاهی به دنبال قایق های ماهیگیری برای گرفتن بقایای دور ریز امعا و احشای ماهیهای صید شده هستند و گاهی در حوالی مناطقی که در آن فعالیت های انسانی وجود دارد به دنبال تغذیه از پسماندها دیده می شوند و در طول فصل زاد و ولد با شکار جوندگان و پرندگان کوچک غذای خود را تأمین می کنند.
شهرستان 166 هزار نفری تنکابن در غرب مازندران واقع است.
خبرنگار : علیرضا پورعلم ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
/1602/7513/1654



انتهای پیام /*