موردی از سرایت آنفلوآنزای پرندگان به انسان در اصفهان ثبت نشده است



بیماری آنفلوآنزای پرندگان از طریق ویروسی منتشر می شود که بین پرندگان وحشی به شدت مسری و اغلب در میان پرندگان اهلی و طیور، کشنده است. این ویروس از طریق تماس با پرندگان عفونی یا سطح آلوده منتقل می شود از اینرو خطر عفونت در انسان ها کم و انتقال انسان به انسان نادر است.
دکتر ‘ رضا فدایی ‘ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برخی اخبار و گمانه زنی ها که درباره سرایت این بیماری به افراد در استان اصفهان منتشر شده، رد می شود زیرا تاکنون موردی از انتقال بیماری آنفلوآنزای پرندگان به انسان در این استان گزارش نشده است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره دلیل فوت یک دانش آموز دبستانی در اصفهان تصریح کرد: برخی شایعه ها که در این باره منتشر و دلیل فوت او را آنفلوآنزای پرندگان عنوان کرده اند، رد می شود و بر اساس بررسی های صورت گرفته و شواهد موجود، دلیل فوت این دانش آموز به دلیل آنفلوآنزای پرندگان بطور کامل منتفی است.
هفته گذشته یک پسر دانش آموز دبستانی در اصفهان بر اثر تب شدید فوت کرد و مرکز بهداشت اصفهان دلیل فوت او را بر اساس بررسی های اولیه، بیماری مننژیت اعلام کرد.
مننژیت بیماری ای است که در آن غشاء اطراف مغز و نخاع ملتهب و باعث بروز نشانه هایی مانند سردرد، تب و خشکی گردن می شود.
مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان توضیح داد: دلیل فوت دانش آموز دبستانی بر مبنای اطلاعات موجود، بیماری مننژیت حدس زده شد و دلیل قطعی آن هنوز در دست بررسی است هرچند برخی مواقع ممکن است علت اصلی نیز مشخص نشود.
فدایی همچنین درباره خبر شیوع آنفلوآنزا در ۱۰ استان کشور از جمله اصفهان که روز گذشته از سوی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام شد، گفت: امسال استان اصفهان وضعیت متفاوتی در این زمینه در مقایسه با سال های گذشته نداشت.
وی با بیان اینکه بطور متوسط و بر اساس تخمین های علمی هر سال حدود 10 درصد از مردم به بیماری آنفلوآنزا مبتلا می شوند، افزود: به دلایل مختلف، امکان شمارش همه افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند، وجود ندارد.
فدایی با بیان اینکه توزیع بیماری های واگیر و عفونی در کشور یکنواخت نیست، اظهار کرد: اعلام قطعی تعداد بیماران بستری شده به دلیل آنفلوآنزا نیز نیاز به انجام آزمایش های ویژه دارد که این آزمایش ها گرانقیمت است و در زمان حاضر این اقدام، مقرون به صرفه نیست.
وی درباره انتشار سه نوع آنفلوآنزا در کشور نیز توضیح داد: تفاوت این آنفلوآنزاها از نظر علم ویروس شناسی است (H1N1 و H3N2 و B) وگرنه از نظر علائم بیماری، تمایز خاصی ندارند.
مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان با بیان اینکه ما یک دوره دیگر شیوع بیماری آنفلوآنزا را در آستانه سال نو در پیش رو خواهیم داشت، گفت: هنوز برای افرادی که از نظر ایمنی بدن، ضعیف هستند برای تزریق واکسن آنفلوآنزا دیر نشده است.
فدایی افزود: افراد بالای 60 سال، کسانی که از قبل سابقه بیماری های قلبی و ریوی دارند و افراد که کورتون و آسپیرین بطور دراز مدت مصرف می کنند بهتر است واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.
وی درباره تاثیر آلودگی هوا بر روی انتشار بیماری آنفلوآنزا توضیح داد: آلودگی هوا بر روی سلامت ریه ها اثر منفی می گذارد بنابراین سطح ایمنی و سلامت آن را در برابر بیماری ها از جمله آنفلوآنزا کاهش می دهد.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در زمان اوج آنفلوآنزا قرار داریم، گفته است: در زمان حاضر سه نوع آنفلوآنزا در کشور شایع است و همه کشور درگیر آن هستند، اما در کرمان، قزوین، چهارمحال و بختیاری، تهران، اصفهان، خراسان رضوی،‌ ایلام، یزد، همدان و آذربایجان شرقی شدیدتر است.
محمد مهدی گویا افزود: این سه نوع ویروس مشابه یکدیگر و همه آنفلوآنزای فصلی محسوب می‌شوند و متعلق به فصل سرما هستند.
ابتلا به این بیماری با رعایت نکات بهداشتی ساده، اجرای توصیه‌های پزشک و استراحت در منزل قابل پیشگیری و درمان است.
همچنین گویا با بیان اینکه تزریق واکسن آنفلوآنزا همچنان موثر است، گفته است: در هفته‌های اخیر شاهد افزایش ابتلای کودکان به آنفلوآنزا هستیم؛ این بیماری در کودکان علائم متفاوتی دارد و مواردی که همراه با اسهال و استفراغ است در این گروه سنی بیشتر دیده می‌شود.
وی از پزشکان خواسته است تا از تجویر داروی نابجا بویژه ترکیبات حاوی کورتون پرهیز کنند؛ چون ممکن است عوارض خطرناکی داشته باشد. علاوه بر آن مسکنی به جز استامینوفن نباید تجویز شود، به ویژه در مواردی که کودکان با علائم اسهال به پزشک مراجعه می‌کنند.
ت/3011 / 2093 ** خبرنگار: آسیه معینی ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر



انتهای پیام /*