افزایش احتمال آسیب پذیری حیات وحش با افزایش سرما و بارش برف



فردین حکیمی عصر دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: با توجه به بارش شدید برف و برودت هوا در مناطق کوهستانی استان به ویژه محور کرج – چالوس و طالقان، حیات وحش استان در منطقه حفاظت شده البرز جنوبی و شکار ممنوع طالقان به علت عدم دسترسی و تامین منابع غذایی به حاشیه‌ای جاده و روستاها پناه می آورند.
وی اظهار داشت: در این بین متاسفانه برخی از افراد سودجو و فرصت طلب نیز از این موقعیت سوء استفاده کرده و به شکار این حیوانات می‌پردازند.
حکیمی ضمن تاکید به اطلاع رسانی مناسب در صورت مشاهده حیات وحش در روستاها و یا تعارضات احتمالی، افزود: حیات وحش در فصل سرما و بارش برف در ارتفاعات بشدت آسیب پذیر بوده و در مقابل انسان ها توان دفاع از خود را ندارند ، لذا آزار حیوانات بی دفاع بدون هیچ دلیلی گناه است و از شهروندان و به ویژه روستاییان درخواست داریم در صورت مشاهده هر گونه حیات وحش آسیب دیده در روستا و یا هر گونه تخلفات مبنی شکار یا زنده گیری حیات وحش، مراتب را بلافاصله به ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان و یا واحدهای محیط بانی اطلاع دهند.
وی همچنین خواست تا از هرگونه اقدام به زنده‌گیری جابجایی گونه ها و یا هر عملی که موجب سلب آرامش آنها میگردد، پرهیز نمایند.
وی در خصوص علت بروز تعارضات بین انسان و حیات وحش اعلام داشت : نظر به پیشروی و توسعه سکونتگاه‌ ها در مناطق همجوار با زیستگاه ‌های حیات وحش و همچنین تخریب زیستگاهها و تغییر کاربری باغات ، تعارض بین حیات وحش و انسان افزایش یافته است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست البرز افزود: به منظور کاهش این تعارضات اقداماتی همچون مدیریت صحیح پسماندها ، حصارکشی مناسب اماکن مسکونی و ایمن سازی محل های نگهداری دامها و… ضروری به نظر می‌رسد.
6156/1535 خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشار دهنده:داریوش غفاری



انتهای پیام /*