استرس های زندگی شهری، زندگی را به زنده ماندن تبدیل کرده است



به گزارش خبرنگار ایرنا، محمود صلاحی روز یکشنبه در آیین اختتامیه نخستین جشنواره «فرهنگ رسانه و هم ‌آپارتمانی» در فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی با اشاره به جمعیت 9 میلیونی شهر تهران اظهار کرد: دنیا به سمت شهرنشینی روی آورده که خودرومحوری، افزایش جمعیت، توزیع نامناسب آن و آپارتمان نشینی از جمله معضلات شهرنشینی است.
صلاحی با اشاره به اینکه فضا در تهران محدود است و در فضای یکصد متری تنفس می کنیم، گفت: با توجه به افزایش جمعیت در این شهر به سمت آپارتمان نشینی روی می آوریم و ما ناگزیریم به دلیل خودرومحوری، ترافیک، افزایش جمعیت و آپارتمان نشینی استرس هایی را تحمل کنیم که این استرس زندگی را به زنده بودن تبدیل می کند و انواع بیماری ها را برای ما به همراه دارد.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینکه افزایش تکنولوژی، آسایش را به همراه دارد اما آرامش را سلب می کند، افزود: با توجه به گسترش وسایل ارتباطی و شبکه های اجتماعی، هر روز اتصالات اجتماعی زیاد و ارتباطات اجتماعی کم می شود.
وی با اشاره به اینکه براساس افزایش سریع اتصالات اجتماعی، علم و اطلاعات ارتباطات اجتماعی افزایش پیدا نکرده، گفت: در آینده ما با پدیده اینترنت اشیاء مواجه هستیم و باید آن را خوب بشناسیم و با آن ارتباط برقرار کنیم.
صلاحی، هدف جشنواره «فرهنگ رسانه و هم ‌آپارتمانی» را بیان معضلات و مشکلات شهرنشینی در قالب هنر عنوان کرد و افزود: با برقراری قواعد و مقرراتی می توان زندگی در آپارتمان ها را ممکن کرد و این مهم را از طریق رسانه و شبکه های اجتماعی هم می توان دنبال کرد.
حجت الاسلام حسن ناصری پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در این آیین با اشاره به حدیثی از حضرت زهرا (س) مبنی بر «الجار ثم دار» اظهار کرد: ما در زندگی امروز برعکس این حدیث عمل می کنیم و روز به روز موضوع زندگی بیشتر تحت الشعاع تکنولوژی قرار می گیرد.
وی با تاکید بر نگاه ایجابی برای حل مشکلات با بهره گیری از فرهنگ ایرانی و اسلامی گفت: جشنواره «فرهنگ رسانه و هم ‌آپارتمانی» بهانه ای برای توجه هر چه بیشتر به سواد رسانه ای است و ما می توانیم از سواد رسانه ای برای تبیین حدیث «الجار ثم دار» بهره مند شویم.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به ارتقای سواد رسانه ای افزود: ما امروز در حوزه رسانه باید خود را تجهیز کنیم و اگر بدون استراتژی باشیم، شهروندان تحت تاثیر استراتژی دیگران قرار می گیرند.
بهزاد تیمورپور رئیس فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی نیز در این آیین با اشاره به معضلات و مشکلات زندگی آپارتمان نشینی اظهار کرد: 80 درصد مردم شهر تهران در آپارتمان زندگی می کنند و با توجه به تغییرات در سبک زندگی، در آپارتمان استراحت می کنند.
وی، برگزاری جشنواره «فرهنگ رسانه و هم ‌آپارتمانی» را فرصتی برای پرداختن به فرهنگ آپارتمان نشینی، معضلات و مشکلات آپارتمان نشینی با ابزار فرهنگ، هنر و رسانه عنوان کرد و گفت: در سه بخش عکس، نامه ای به همسایه و کلیپ 604 اثر از تهران و بعضی از شهرهای کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.
در پایان این آیین برندگان نخستین جشنواره «فرهنگ رسانه و هم‌آپارتمانی» در سه بخش عکس، نامه ای به همسایه و کلیپ معرفی شدند.
در بخش نامه ای به همسایه، نجمه ولی پور با داستان «خرمالوی گس» نفر اول، افسانه اسلام بیگی با داستان «سایه ام می ماند» نفر دوم و فاطمه کوه خضری با داستان «ساکن واحد 10» نفر سوم شدند، در این بخش از منصوره دیانی با داستان «حرف نگفته»، الهام معصومی نژاد با داستان «چهار دیواری»، زینب روزبهانی با داستان «کمی مهربانتر»، شهربانو سادات افتاده با داستان «نامه ای به همسایه»، نسیم دیلمقانی با داستان «بوی غریب آشنا»، لیلی فیروز با داستان «پنجره» و طاهره امینی جزه با داستان «نامه ای به همسایه» تقدیر شدند.
در بخش عکس نیز علی سبکبار نفر اول، فاطمه حقیقی پور نفر دوم و امیرحسین کمالی نفر سوم شد.
علی اصغر یوسفی، حمیدرضا بازرگانی، آزاد پیراینده، فاطمه شیرازیان و شیما صالح نیز شایسته تقدیر شناخته شدند.
در بخش کلیپ هم با توجه به تعداد کم آثار از شرکت کنندگان این بخش، محمد رجا صاحبدل، طاها مجیدی- علی سیدان و سولماز اسدی تقدیر شد.
آیین اختتامیه نخستین جشنواره «فرهنگ، رسانه و هم آپارتمانی» روز یکشنبه با حضور محمود صلاحی رئیس، حجت الاسلام حسن ناصری پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بهزاد تیمورپور رئیس فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی و مدیران بانک مسکن در فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی برگزار شد.
این جشنواره با هدف بهبود فرهنگ آپارتمان‌نشینی و بهینه‌سازی روابط اجتماعی و همسایگی شهروندان در بخش‌های عکس، کلیپ و نامه‌نویسی توسط فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی برگزار شد.
تشویق و ترغیب شهروندان به ارتقای سطح فرهنگ آپارتمان نشینی، مشارکت عمومی شهروندان در زندگی آپارتمان نشینی در راستای ارتقای فرهنگ زندگی جمعی از جمله اهداف و هنجارها و ناهنجاری‌های آپارتمان‌نشینی، نمای ساختمان، فضای مشترک و خلاقیت در محیط آپارتمان‌ از محورهای این جشنواره بود.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روزی با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار:معصومه جوان معب
ودی**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7245//1348



انتهای پیام /*