سالانه 250 هزار میلیارد ریال برای اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری هزینه می شود



هوشنگ عشایری روز یکشنبه در حاشیه بازدید از نواحی حاشیه و منفصل شهری سنندج در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: 100 هزار میلیارد ریال از این میزان اعتبار از سوی بخش خصوصی، 70 هزار میلیارد ریال از سوی شهرداری ها و 80 هزار میلیارد ریال نیز از سوی دولت هزینه می شود.
وی افزود: این میزان اعتبار طبق برنامه ششم توسعه کشور برای اجرای طرح های مختلف فرهنگی، آموزشی، زیرساختی و روبنایی در 270 محله کشور هزینه خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برنامه ملی بازآفرینی شهری در 543 شهر کشور تدوین شده است گفت: وزارت راه و شهرسازی طبق برنامه ششم توسعه کشور مکلف شده است سالانه برنامه های عملیاتی خود را با همکاری دستگاه های اجرایی و خدمات رسان مختلف از جمله شهرداری ها در 270 محله آغاز کند.
وی ادامه داد: هم اکنون 30 درصد شامل 19 میلیون نفر از 56 میلیون نفر جمعیت شهری کشور در مناطق بافت فرسوده، تاریخی و ناکارآمد زندگی می کنند.
هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی و سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و حمیدرضا عظیمیان معاون وزیر و رئیس سازمان ملی زمین و مسکن ایران امروز یکشنبه در سفر به استان کرستان از مناطق حاشیه و منفصل شهری سنندج از جمله نایسر، فرجه و تقتقان بازید کردند.
توسعه امکانات رفاهی، آموزشی، توانمندسازی با ارائه آموزش و تخصیص اعتبارات ویژه برای آسایش ساکنان مناطق حاشیه نشین از عملکرد روشن دولت تدبیر و امید بوده و مناطق حاشیه شهرهای کردستان در این عملکرد سهم بیش از 121 میلیارد ریالی داشته است.
در سال 90 و بر اساس مصوبه دولت دهم چند روستای بزرگ کردستان به شهر تبدیل شد که کارشناسان حوزه عمران شهری معتقدند این موضوع بدون مطالعه و کار کارشناسی صورت گرفت و تبعات بدی داشته است و به گسترش پدیده حاشیه نشینی و روی آوری مردم به سمت حاشیه شهرها کمک شایانی کرده است.
نایسر، ننله و حسن آباد سه روستای بزرگ اطراف شهر سنندج هستند که براساس مصوبه سال 90 دولت دهم به ناحیه منفصل شهری تبدیل شدند و شهرداری سنندج نیز به این نواحی خدمات ارائه می کند.
براساس آمارها حدود 100 هزار نفر جمعیت در این نواحی منفصل ساکن هستند که شهرداری سنندج این نواحی را فاقد هرگونه زیرساخت می داند که به اعتبارات کلانی برای ساماندهی این نواحی نیاز است.
این سه ناحیه منفصل شهری امروز به سکونتگاه های غیر رسمی تبدیل شده اند و به صورت غیرمجاز در آن ساخت و ساز انجام می شود در حالیکه دولت مجوز ارائه خدمات به ساخت و سازهای غیرمجاز را نمی دهد، آسیب های اجتماعی و ناهنجاری های مرتبط با آن نیز هر روز در حال افزایش است از جمله استفاده غیر مجاز از برق، گاز و آب که همواره مسئولان دستگاه های خدمات رسان از این موضوع گلایه دارند.
سنندج از لحاظ جغرافیایی شهری تپه ای است و زمین مسطح برای ساخت و ساز در آن بسیار کم است و برای آماده سازی یک زمین هزینه زیادی باید کرد و این مساله موجب شده که توان بسیاری از مردم برای خرید زمین و مسکن در داخل محدوده پایین بیاید و این قشر به حواشی شهرها برای تامین سرپناه و مسکن روی بیاورند.
در استان کردستان می توان از سنندج و مریوان به عنوان 2 شهری که بیشترین میزان حاشیه نشینی را دارند، نام برد اگر چه در دیگر شهرهای استان هم این پدیده در حال افزایش است.
خبرنگار: حسن حسین زاده ** انتشار دهنده: امید بهمنی
3034/6108



انتهای پیام /*