عزتمداری در حج مهم‌ترین دستاورد امام خمینی(ره) در انقلاب اسلامی بود



به گزارش ایرنا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی روز یکشنبه در نشستی با رئیس و مدیران سازمان حج و زیارت و نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان این مطلب افزود: از همه کسانی که در برگزاری عزتمندانه حج سال‌های متمادی به ویژه سال گذشته که همراه با نگرانی‌هایی بود، تلاش کرده‌اند، تشکر می‌کنم.

**حج فرصت فرهنگی و معنوی متمایز و خاص است
وی با اشاره به وجوه با اهمیت حج گفت: حج و زیارت عتبات از این جهت حائز اهمیت است که فرصت فرهنگی و معنوی خاص و متمایز و ممتاز محسوب می‌شود. هیچ فرصت زمانی مشابهی از لحاظ اختصاص زمان با آن نمی‌توانیم بیابیم. فرد سال‌ها در انتظار حج است و بعد خود را در اختیار موجی قرار می‌دهد که در کل زندگی‌اش متفاوت است.
صالحی تصریح کرد: حج برهه‌ای از زندگی است که مشابهی ندارد و زمانی که فرد در آن قرار می‌گیرد فرصتی برای زمان حال و آینده خود می‌یابد که آمادگی اتفاقات خوب روحی برای آن ایجاد می‌کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در حوزه زیارت عتبات هم هر ساله میلیون‌ها عاشق امام حسین (ع) و اهل بیت(ع) مشرف می‌شوند و این سرمایه انسانی فرصتی برای ارتقای اخلاق اجتماعی است که نباید نسبت به آن بی توجه بود.

** حج کارآمدی جمهوری اسلامی در جامعه بین‌المللی را نشان می‌دهد
وی افزود: یکی دیگر از جهاتی که بر اهمیت حج و زیارت می‌افزاید این است که کارآمدی نظام جمهوری اسلامی را در مرزهای بین المللی نشان می‌دهد. اینکه در حج وقتی می‌گوییم ما ایرانی هستیم باید متفاوت بودن ما نشان داده شود.

** حج دیپلماسی فرهنگی و دینی محسوب می‌شود
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: وجه سوم اهمیت حج و زیارت توجه به دیپلماسی فرهنگی و دینی است. امروز دیپلماسی از حوزه کلاسیک و رسمی به سمت دیپلماسی عمومی در حرکت است. دیپلماسی عمومی نفوذ کلامی بیشتری دارد و حج فرصتی در حوزه دیپلماسی عمومی به شمار می‌رود و از طریق آن فرصت‌های حج اسلامی و تشیع افزایش یافته و از تهدیدها کاسته می‌شود.
صالحی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم حداکثر رضایت حجاج و زائران را به دست آوریم، اگر زائر راضی باشد دیپلماسی عمومی و کارآمدی نظام در این حوزه خود را نشان می‌دهد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم کارگروهی برای پایش مشکلات در این حوزه تاکید کرد.
صالحی ادامه داد: استفاده حداکثری از فرصت‌های فرهنگی و معنوی حج ضروری است و باید از آن بهره‌وری داشت. باید در این حوزه طوری عمل کنیم که زائر بعد از زیارت از آن در تمام عمرش با عنوان خاطره‌ای خوش و تابناک یاد کند.
عضو کابینه دوازدهم بر سلامت مالی در انجام فعالیت‌ها تاکید کرد و گفت: این سازمان در این زمینه قابل اعتماد و اتکا است ولی هر جایی که با اسامی مقدسات همراهی می‌کند از حساسیت بیشتری برخوردار است، بنابراین در حفظ سلامت مالی آن باید بیش از پیش اهتمام داشت.
وی افزود: رمز کارآمدی در نظام جمهوری اسلامی ایران بر مبنای الهی شکل گرفته است. هر جا که ما وحدت کلمه و تعامل سازگارانه و هم‌نوایی داشته باشیم کارآمدی ما محقق می‌شود.
صالحی با اشاره به ویژگی‌های فردی و علمی حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت، وی را فردی صریح، مدبر و با حسن تعامل و آشنای به کار دانست و گفت: ادامه مسیر این سازمان با حضور آقای محمدی و اشراف و حسن نظر آقای قاضی عسگر نوید بخش اتفاقات خوبی است.
در ابتدای این نشست نیز حمید محمدی گزارشی از مجموعه عملکرد این سازمان در بخش حج و زیارت در مکه و عتبات عالیات ارایه داد.
در بخش دیگری حجت الاسلام سید علی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امورحج و زیارت نیز گفت: جایگاه حج و زیارت در کشور بالا است و از نظر فرهنگی و دینی در جامعه و در عرصه بین‌المللی تاثیرگذار است.
وی افزود: امروز با توجه به اقداماتی که در این حوزه صورت گرفته است وضعیت حجاج و زائران آبرومند است و دولت نیز نگاهش به این حوزه باید کلان و اساسی باشد.
قاضی عسگر گفت: حج برای ما به عنوان سکوی پرش محسوب می‌شود که از طریق آن می‌توان موقعیت خود را در جهان برتر نشان دهیم و ارتباطات بین‌المللی را افزایش دهیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم بازنگری مجموعه قوانین حج و زیارت و به روز رسانی آن تاکید کرد.
فراهنگ ** انتشار: امید غیاثوند



انتهای پیام /*