روزنامه پیام : ناهنجاری اخلاقی در شهر اخلاق چرا؟!



در این مطلب آمده است : چند سالی بود که از عدم فعالیت رشته‌های مختلف ورزشی در بین مدارس و دانش‌آموزان گلایه‌مند بودیم، ولی در دو، سه سال اخیر شاهد برگزاری مسابقات رشته‌های گوناگون در بین مدارس استان و به ویژه شهرستان سمنان هستیم که باید این تحولات و فعالیت چشمگیر افرادی همانند مهدی قاسمی میر و سایر دبیران ورزش را به فال نیک گرفت، اما خبر چاقو‌کشی در مسابقات فوتسال مقطع متوسطه دوم در سالن محلات روز یکشنبه هفته جاری همگان را شوکه کرد! نوجوانی که برای انجام مسابقه فوتسال به سالن ورزشی رفته است با بدنی پاره و خون‌آلود به سمت بیمارستان روانه می‌شود، واقعا به کجا چنین شتابان؟ اگر چه شنیده شده است، این دعوا و درگیری در بیرون سالن اتفاق افتاده و فرد مصدوم برای درخواست کمک به سالن پناه اورده است و حتی مسئولین برگزار کننده مدعی هستند که فرد مصدوم دانش‌آموزان نبوده و به مسابقات ربطی نداشته است! که اگر چنین هم باشد، ولی ایا روحیه پرخاشگری و اعتراضات مکرر برخی از نوجوانان و جوانان را در مسابقات ورزشی در تمام رشته‌ها را هم می‌توان نادیده گرفت؟چه اتفاقاتی و چه فرهنگی در بین دانش‌آموزانان حاکم است که به جای رقابت سالم و مبارزه مردانه در میدان ورزشی به دنبال خشونت و حذف هستند؟ چرا تحمل و صبر نوجوانانی که هنوز با مشکلات و معضلات جامعه دست و پنجه نرم نکرده‌اند، این قدر پایین و ضعیف است؟
یکی از اهداف ورزش به طور شک پرورش روح و یادگیری مسایل اخلاقی و روحیه جوانمردی و فتوت است،ولی ایا امروزه این چنین است؟ براستی متولیان آموزش و فرهنگ امروز کجا هستند؟
چرا نمی‌خواهیم قبول کنیم که در تربیت آینده‌سازان و نوجوانان و جوانان با مشکلات زیادی همراه هستیم و به جای مقصر جلوه دادن یک فرد باید به نقد و بحث‌های کارشناسی بپردازیم و با بررسی علت‌ها در رفع ان بکوشیم که روزی دامنگیر خودمان و خانواده‌هایمان نشود، اگر چه بر این باور هستیم،تمام این اتفاقات و ناهنجاری با وضعیت اجتماعی و معیشتی مردم عجین شده و گره‌خورده است، ولی چرا نباید نگران باشیم؟ و این اتفاقات زنگ خطری و هشدارهایی به تمام مسئولینجامعه در بخش تربیتی و فرهنگی است که متاسفانه جدی گرفته نمی‌شود و از کنار آن راحت عبور می‌نمایند! چرا باید مسابقات فوتسال مدارس در مقاطع دبستان، راهنمایی و متوسطه در سالن ورزشی محلات برگزار شود و رفت‌و‌آمد کمی برای دانش‌آموزان سخت و دشوار باشد؟ در این حادثه به دنبال مقصر جلوه دادن فرد خاصی نیستیم،ولی کیست که نداند، اختلافات زیادی بین برخی از مسئولین اجرایی است، وجود دارد و در آنجا هم اختلاف و تعصباتناسیونالیستی در انتخاب رئیس انجمن‌های ورزشی بیداد می‌کند و مرکز استان به طور کلی حذف شده است که انتظار است در این زمینه روشنگری کامل شود و پاسخگویی وجود داشته باشد! آیا اداره آموزش و پرورش سالن ورزشی ندارد که مسابقات در سالن شهدای محلات برگزار شود؟ چرا وضعیت به اینگونه شده است که ارایه دادن فقط امار و ارقام برگزاری مسابقات به همه جا سرایت کرده است و دلمان خوش است که دانش‌آموزان در طول یک یا دو هفته با همدیگر مسابقه می‌دهند و در ایام دیگر سال چه می‌کنند، اصلا معلوم نیست؟
اما واقعیت این است که هیچ باشگاه به معنای واقعی در شهر و استان وجود ندارد که برای دانش‌آموزان ورزشکار در طول ایام سال برنامه داشته باشد؟ و تنها دلمان خوش است، دانش‌آموزان با بدن‌های ناآماده فقط برای انجام هفت الی هشت بازی دور هم جمع می‌شوند به هر حال ننگ بر متولیان فوتبال استان که چنین وضعیتی را برای استان به وجود آورده‌اند که تمام این اتفاقات همچون زنجیره‌ای به هم وصل می‌باشد و ننگ بر کسانی که دانش‌آموزآن و آینده‌سازان این شهر، استان و مملکت که نسبت به مسایل آموزشی و تربیتی نوجوانان و جوانان بی‌تفاوت شده‌اند، بیایید برای یکبار هم که شده احساس مسئولیت نموده و با این موضوع جدی برخورد نماییم و با آسیب‌شناسی به دنبال برطرف کردن نارسایی‌هاو ناهنجاری‌ها باشیم و از بار مسئولیت شانه خالی نکنیم، به این امرباور داشته باشیم که همگان باید پاسخگو باشیم و این حقیر حاضر هستم، در هر جلسه یا میزگرد یا مناظره‌ای ثابتنمایم که ریشه تمام این اتفاقات به بی‌کفایتی و بی‌درایتی متولیان فوتبال استان است که فکر می‌کنندفوتبال ارث پدری آنهاست و هیچ‌گاه نخواسته‌اند از این پتانسیل و بزرگترین عاملی که به وسیله آن می‌توان برای آینده نسل نوجوان و جوان برنامه داشته باشند. به امید روزی که آنهایی که خود را به خواب زده‌اند، خودشان بیدار شوند یا حداقل همین امروز از سمت‌های خود استعفای دهند و کار را به اهلش بسپارند و به این باور برسند که تمام نوجوانان و جوانان فرزندان خودمان هستند که می‌توان با جذابیت‌ها و علاقه‌مندی آنها به رشته فوتبال و فوتسال با برنامه‌ریزی مدون آنها را رشد و تعالی داد و به جامعه خدمت کرد.
خبرنگار: الناز ملکی **انتشار دهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.



انتهای پیام /*