هوای چهارمحال و بختیاری در وضعیت هشدار قرار گرفت



مهرداد قطره سامانی عصر سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، منشاء آلودگی هوای استان را داخلی اعلام کرد و افزود: هم اکنون غلطت آلاینده های هوا در ایستگاه شهرکرد بین 180 تا 230 میکروگرم قرار دارد و نظیر این وضعیت در بسیاری از نقاط استان گزارش شده است.
وی همچنین سرعت وزش باد در سامان و بروجن در این استان را به 90 کیلومتر برساعت و در شهرکرد 85 کیلومتر برساعت اعلا کرد که بگفته وی همین امر منجر به فعال شدن چشمه های گرد و خاک و آلوده شدن هوای استان شده است.
قطره سامانی با بیان اینکه دشت شهرکرد از مهمترین کانونهای خیزش گرد و خاک در استان است، تصریح کرد: خشکسالی های اخیر منجر به خشک شدن تالاب ها و دشت های استان شده و با وزش باد این دشت ها به کانون های گرد و خاک تبدیل می شود.
به گزارش ایرنا، میزان ذرات آلاینده هوای شهرها در این شاخص بر حسب غلظت (میکروگرم بر مترمکعب) اندازه‌ گیری شده و مبنای محاسبه شاخص کیفیت هوا قرار می‌گیرد، به این معنا که اگر نمره شاخص بین صفر تا 50 باشد، هوا «پاک»، بین 51 تا 100 هوا «سالم» و در صورتی که شاخص کیفیت هوا با افزایش آلاینده‌ها به عددی بین 101 تا 150 برسد، وضعیت هوا «ناسالم برای گروه‌های حساس» خواهد بود و در زمانی که این عدد بین 151 تا 200 باشد، هوا ناسالم اعلام می‌شود.
تجاوز نمره شاخص کیفیت هوا از 200 تا حداکثر 300 با عنوان «بسیار ناسالم» شناخته می‌شود و در صورتی که این عدد از 300 فراتر رود، به عنوان «خطرناک» آن نام برده می شود.
خبرنگار: خاطره حسین زاده**انتشاردهنده:جهانبخش صفری
7363/6021



انتهای پیام /*