چله اردبیل جلوه بهاری یافت ؛ غلبه برف و سرما تا ساعاتی دیگر



به گزارش خبرنگار ایرنا ؛ جریان بطور نسبی گرم جنوبی که حامل مقادیر هنگفتی از رطوبت دریاهای مدیترانه و سرخ هست از حوالی ظهر سه شنبه سبب ریزش باران در اردبیل شده است.
ساکنان اردبیل و سایر مناطق مرکزی این استان طی دو روز گذشته شاهد وزش باد جنوب غربی بودند که گاهی بیشینه سرعت آن به 95 کیلومتر در ساعت رسید .
بارش باران که هنوز ادامه دارد سبب به راه افتادن روان آب های سطحی و آبگرفتگی های جزیی در بعضی از گذرگاههای شهر اردبیل شده و حاکمیت چنین هوایی در این منطقه سردسیر در چله زمستان شگفتی بعضی افراد را برانگیخته است.
الگوی کنونی هواشناسی از نفوذ توده هوای سرد از عرض های شمالی تا ساعاتی دیگر (اوایل شامگاه) و تبدیل بارش به برف در اردبیل و دیگر نقاط سردسیر واقع در مناطق مرکزی و جنوبی این استان حکایت دارد. بارش برف تا عصر چهارشنبه ادامه یافته و با توقف آن به خصوص در سپیده دم پنجشنبه سرما و یخبندان بر منطقه حاکم می شود.
اداره کل مدیریت بحران استان اردبیل با استناد به اخطاریه هواشناسی مبنی بر بارش باران و تبدیل آن تا ساعاتی دیگر به برف از ساکنان این استان خواسته است تا موارد ایمنی را رعایت کنند.
این اداره با اشاره به قابل توجه بودن میزان بارش برف به خصوص در جاده ها و گردنه های سخت گذر استان اردبیل از رانندگان خواسته است درصورت ضرورت سفر بطور حتم زنجیر چرخ و تجهیزات کامل زمستانی همراه داشته باشند و با احتیاط برانند.
دمای هوای اردبیل در عصر سه شنبه چهار درجه سانتیگراد بالای صفر است و باد ملایمی از جانب جنوب شرق در حال وزیدن است.
ساکنان اردبیل در حالی شاهد ریزش سنگین باران و در پی آن برف و سرما هستند که از اواخر وقت جمعه پیش رو نیز دور تازه ای از موج برف و سرمای شدید به مدت چند روز این منطقه را در بر می گیرد.
اردبیل به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی از وضعیت جوی بسیار متغیر برخوردار است. پیشینیان منطقه بر این باورند که چله کوچک (دهم تا آخر بهمن) به مراتب از چله بزرگ (اول دی تا دهم بهمن) از لحاظ میزان برف و سرما سخت تر است.
خبرنگار : مسعود وسیله** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
6019/6016



انتهای پیام /*