معاون قوه قضائیه: آسیب‌های اجتماعی زیرساخت‌های جامعه را هدف قرار داده است



محمدباقر الفت، روز چهارشنبه در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان یزد ، برخی از آسیب های اجتماعی را شامل طلاق ، اعتیاد و حاشیه ‌نشینی ذکر کرد و افزود: وجود این ناهنجاری ها و آسیب ها در جامعه موجب بروز مشکلات مختلف و تنش می شود.
وی به نقش دستگاه های مختلف اجرایی و دولت در پیشگیری از آسیب ها در جامعه اشاره کرد و ادامه داد: دولت مکلف است، طبق قوانین و مصوبات شورای اجتماعی کشور با هدف پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی نسبت به تهیه طرح جامع کنترل و کاهش آسیب ‌های اجتماعی اقدام کند.
الفت اظهار کرد: در این طرح مهم باید متولیان امر در بخش های مختلف با اولویت قرار دادن به مشکلات مختلف فرهنگی و اجتماعی وظایف خود را طبق مقررات انجام دهند تا در پایان برنامه توسعه کشور ، شاهد 25 درصدی کاهش در آسیب های مختلف باشیم.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در ادامه به توصیه های مقام معظم رهبری در خصوص برخورد با قاچاقچیان اشاره کرد و یادآور شد: در خصوص تعداد معتادان کشور ، آمار دقیق و قابل استنادی در دست نیست و دستگاه‌های مختلف آمارهای متعددی ارائه می دهند و اگر میانگین آمارها را بیان کنیم حدود سه میلیون نفر معتاد در کشور وجود دارند.
الفت تصریح کرد: به استناد ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر ، معتادان باید به مراکز مجاز درمان دولتی و غیردولتی مراجعه و گواهی تحت درمان را اخذ کنند و کسانی که اقدام نمی کنند، توسط نیروی انتظامی دستگیر و به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.
این مسوول قضایی با اشار به تشکیل و فعالیت دادگاه های درمان محور در کشور گفت: به استناد ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر ، موضوع درمان معتادان از جایگاه خاصی برخوردار است و دادگاه های درمان محور وظایف خود را با جدیت در این بخش انجام می دهند.
الفت به فعالیت های یزد در این خصوص اشاره کرد و گفت: این استان در طرح دادگاه درمان محور به ‌عنوان یک استان پیشرو در کشور انتخاب شد و از جایگاه خوبی برخوردار است .
معاون قوه قضاییه به لزوم همکاری بین بخشی دستگاه های مختلف در خصوص بهره‌برداری و تکمیل مراکز نگهداری ، درمان و کاهش آسیب‌های معتادان متجاهر و بی‌ خانمان و راه‌اندازی مراکز جامع توانمندسازی و صیانت اجتماعی برای معتادان بهبود یافته تاکید کرد .
الفت تصریح کرد: قوه قضائیه و سازمان بهزیستی با تعامل جدی اهداف قانونگذار در موضوع مهم پیشگیری از آسیب های اجتماعی را در دستور کار خود قرار دادند و برای رسیدن به اهداف و برنامه های پیش بینی شده اقدام می کنند.
نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان یزد با حضور محمود زمانی قمی استاندار و سایر اعضا در خصوص راه های پیشگیری از جرائم برگزار شد.
بر اساس آخرین آمار، 2 میلیون و 800 هزار نفر معتاد در گروه سنی 15 تا 64 در کشور شناسایی شده است.
جمعیت استان یزد بر پایه سرشماری آبان ماه سال 1395یک میلیون و 138 هزار نفر است.
7536/ 2047 خبرنگار: کاظم سبحان زاده**انتشار: عباسقلی اشکورجیری



انتهای پیام /*