افزایش 2 برابری تعداد تخت های بیمارستانی در کشور



قاسم جان بابایی روز پنجشنبه در حاشیه مراسم بهره برداری از چند طرح حوزه بهداشت و درمان در شهرستان های نیشابور و فیروزه افزود: هم اکنون بیش از هفتاد هزار تخت بیمارستانی در کشور نیاز داریم و این نیاز بیشتر در مناطقی است که میانگین تخت های بیمارستانی آنها کمتر از جمعیت است.
وی اظهار کرد: شاخص تعداد تخت های بیمارستانی در کشور متغیر بوده و در برخی مناطق یک در هزار است که تمام تلاش ما برای رساندن این عدد به 1.6 می باشد.
وی گفت: در برخی استان ها از قبیل سیستان و بلوچستان، کرمان و حتی کرج نیز در این بخش از وضعیت مطلوب برخوردار نیستیم.
جان بابایی افزود: در استان خراسان رضوی نیز وضعیت مشهد از این نظر مطلوب است و بیشترین کمبود در شهرستان های این استان می باشد.
وی اظهار کرد: مجوز افزایش تخت های بیمارستانی در هر شهرستان تا زمانی که ظرفیت آن کامل نباشد به بخش خصوصی و دولتی داده می شود.
وی گفت: طرح تحول نظام سلامت به عنوان بزرگترین طرح اجتماعی دولت و یکی از خواسته های مردم بود که با حمایت مسئولان و رئیس جمهوری و براساس یک آسیب شناسی واقعی در حوزه سلامت اجرا شد.
جان بابایی افزود: در اجرای این طرح ارائه خدمات دندان پزشکی قبل از 14 سالگی رایگان شده که باعث کاهش هزینه های این بخش در دوران میانسالی و پیری می گردد.
وی اظهار کرد: علاوه بر آن شرایط زایمان طبیعی رایگان برای 2 میلیون نفر فراهم شده و بیش از 2 هزار مرکز تسهیلات زایمانی در قالب اتاق های زایمان در کشور راه اندازی شده است.
وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از 6 هزار متخصص در مناطق محروم کشور در حال خدمت هستند گفت: این در حالی است که قبل از انقلاب بیش از نیمی از پزشکان در تهران بودند و البته هنوز به شرایط ایده ال نرسیده ایم.
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: قبل از انقلاب اسلامی امید به زندگی در کشور کمتر از 55 سال بود اما اکنون میانگین کشوری آن به بیش از 75 سال رسیده و برای زنان برخی استانها بیش از 80 سال است.
وی اظهار کرد: برای تحقق سلامت همگانی همه مسئولان باید مشارکت داشته باشند زیرا 25 درصد از حوزه سلامت مربوط به وزارت بهداشت و مابقی آن مربوط به عملکرد سایر نهادهاست.

* بهره برداری از سه مرکز درمانی در فیروزه
جان بابایی همچنین با اشاره به بهره برداری از مرکز درمان بستر، بخش خدمات اورژانس شبانه روزی و مرکز آموزش بهورزی شهرستان فیروزه گفت: این سه بخش مکمل هم و بسیار ارزشمند هستند زیرا در شهر کم برخوردار راه اندازی شده که از برکات نظام جمهوری اسلامی است.
وی افزود: با راه اندازی مرکز درمان بستر شهرستان فیروزه برای ارائه خدمات سرپایی متخصصین لازم تامین می شوند و پزشک عمومی نیز به تعداد کافی وجود دارد و در روستاها نیز در صورت کمبود پزشک طی هماهنگی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیشابور این کمبود رفع خواهد شد.
وی اظهار کرد: با توجه به وجود دانشکده علوم پزشکی در نیشابور، ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی در این شهرستان باید تقویت شود و خدمات اورژانس نیز مورد توجه ویژه قرار گیرد.
جان بابایی گفت: موثرترین خدماتی که به بیماران قلبی ارائه می شود، خدمات عروقی است که امکان ارئه این خدمات در شهرستان نیشابور به رغم جمعیت به نسبت زیاد آن وجود ندارد و این شهرستان نیازمند دست کم یک بیمارستان دیگر است.
وی افزود: بیمارستان جدیدی در نیشابور در حال ساخت است که از سرعت لازم برخوردار نیست البته مجری آن وزارت مسکن و شهرسازی می باشد و بودجه ای که برای ساخت آن از سوی سازمان برنامه و بودجه در نظر گرفته شده باید افزایش یابد.
وی با بیان اینکه بیماران سرطانی در نیشابور برای دریافت خدمات و درمان باید به مشهد مراجعه کنند اظهار کرد: نیشابور با کمک خیرین حوزه سلامت پیشرفت های خوبی در این زمینه داشته و امیدواریم با سرمایه گذاری خیرین در بخش پرتو درمانی و شیمی درمانی این امور در نیشابور ساماندهی شود و وزارت بهداشت نیز برای تجهیز امکانات کمک های لازم را ارائه می دهد.
در سفر امروز معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شهرستان فیروزه، آموزشگاه بهورزی، مرکز خدمات جامع سلامت، ساختمان شبکه بهداشت و درمان، بازسازی و تجهیز مراکز و خانه های بهداشت فیروزه و اورژانس جاده ای نصر آباد در مجموع با هزینه 62 میلیارد و 440 میلیون ریال به بهره برداری رسید.
همچنین در بازدید جان بابایی از طرحهای بهداشتی و درمانی نیشابور، 60 تخت بیمارستانی در مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی حکیم در قالب توسعه بخش های کودکان، جراحی زنان، داخلی و داخلی زنان با هزینه 36 میلیارد ریال، پایگاه اورژانس شماره 6 شهری و 20 تخت دیالیز بخش خصوصی نیشابور مورد بهره برداری قرار گرفت.
همچنین ساخت پایگاه سلامت بی بی شطیطه و مرکز جامع درمان شبانه روزی شهر خروین نیشابور آغاز شد.
شهرستان 450 هزار نفری نیشابور در 127 کیلومتری غرب مشهد واقع است.
خبرنگار: سعید صفارائی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
9869 / 6053



انتهای پیام /*