وزارت بهداشت نظام جامع سلامت را با اولویت پیشگیری اجرا می کند



به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از وبدا، دکتر مریم حضرتی در کارگاه ‘ مدیریت پرستاری بحران ‘ با اشاره به اهمیت حوزه سلامت در زندگی مردم، افزود: سلامت، نیاز اولیه و تقاضای مردم است و به همین دلیل، تشکیل کارگروه های مربوطه در این بخش و فعالیت آنها، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
معاون پرستاری وزارت بهداشت در بیان اهمیت برگزاری کارگاه مدیریت پرستاری بحران، به توانمندی پرستاران در بخش های مختلف و در شرایط خاص اشاره کرد و گفت: عموما در 45 روز اول در هر شرایط بحرانی، خدمات پرستاری در کنار پزشک (عمومی) بیشترین خدمات مورد نیاز مردم است و اگر پرستاران آماده باشند، بخش اعظم نیاز مردم در شرایط بحرانی، مدیریت می شود.
وی با توجه به لزوم آمادگی پرستاران برای فعالیت در شرایط بحرانی که در آن بسیاری از برنامه ها و مسائل غیرقابل پیش بینی است، تاکید کرد: با توجه به پتانسیل بسیار ارزشمندی که در این قشر وجود دارد، اگر بتوانیم تیم هایی را برای مدیریت پرستاری در شرایط بحرانی داشته باشیم، می توانیم علاوه بر فعالیت در داخل کشور، در صورت لزوم فعالیت برون مرزی نیز داشته باشیم.

** آمادگی و اعزام 200 پرستار به مناطق زلزله زده کرمانشاه
دکتر حمیدرضا خانکه، رئیس مرکز تحقیقات و گروه آموزشی سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز در مراسم آغاز به کار این کارگاه، با بیان تاریخچه کوتاهی از وقوع زلزله های رودبار، بم و کرمانشاه و تعداد کشته شدگان و مصدومان این زمین لرزه ها، گفت: کشور ما براساس مستندات در معرض مخاطرات و حوادث و بلایای غیرمترقبه است و این درحالی است که نگاه ما به توسعه در کشور، با توجه به مدیریت خطر نیست.
وی افزود: بعد از وقوع زلزله بم، دولت وقت دستور تشکیل ستاد مدیریت بحران را در کشور داد و در این ستاد، وظیفه خدمات مربوط به حوزه سلامت و ریاست کارگروه سلامت در حوادث غیرمترقبه، با وزیر بهداشت است و دانشگاه های علوم پزشکی کشور نماینده وزیر بهداشت در سراسر کشور و مدیریت بحران در آن مناطق هستند.
قائم مقام سازمان اورژانس کشور همچنین اظهار کرد: اکنون در سطح جهان، سطح خدمات سلامت کشورها، با تعداد کشته ها و مجروحان در حوادث و بلایا در آن کشورها ارزیابی می شود.
خانکه افزود: بعد از وقوع زلزله کرمانشاه، با هماهنگی به عمل آمده با معاون پرستاری وزارت بهداشت، با توجه به آمادگی لازم در بخش پرستاری وزارت بهداشت، در کمتر از دو ساعت، 200 پرستار آماده اعزام و ارائه خدمت به مصدومان بودند.
رئیس مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا وزارت بهداشت، به چگونگی برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت پرستاری بحران اشاره کرد و افزود: این کارگاه در قالب سه پودمان برگزار می شود و در پایان آن، گواهینامه مربوطه از سوی وزارت بهداشت و در صورت امکان، گواهی بین المللی برای شرکت کنندگان صادر خواهد شد .
اولین دوره کارگاه کشوری ‘ مدیریت پرستاری بحران ‘ از روز سه شنبه (24 بهمن ماه) به مدت سه روز با حمایت معاونت پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، همکاری سازمان اورژانس کشور و با همت مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در سالن اجتماعات فارابی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در حال برگزاری است.
علمی** 1834**1569
تنظیم: شفیعی ** انتشار: علی حبیبی



انتهای پیام /*