4.5 میلیون نفر در بافت های فرسوده و حاشیه شهرهای استان تهران زندگی می کنند



به گزارش ایرنا، محمدحسین مقیمی روز پنجشنبه در نهمین سفر خود به شهرستان های استان تهران در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان تهران مشترک با کمیته برنامه‌ریزی شهرستان دماوند به 2 موضوع مهم در حوزه بافت فرسوده و آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلاتی که امروز استان تهران را تحت تاثیر قرار داده، موضوع آلودگی و بافت های فرسوده است که باید اقداماتی در راستای ساماندهی این 2 مهم صورت گیرد.
وی نخستین گام در بخش آلودگی هوا را تعویض کل خودروهای فرسوده در مدت سه تا پنج سال دانست و بیان کرد: این طرح مربوط به خودروهای کامیون، کامیونت، اتوبوس، مینی‌بوس، موتورسیکلت و سواری است و محل اعتبار آن نیز از صرفه‌جویی ارزی سوخت تأمین می شود؛ در این خصوص در برنامه پنجم توسعه، وزارت نفت می‌تواند 100 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند.
این مقام مسئول با بیان اینکه اجرای این مهم علاوه بر رفع آلودگی هوا زمینه اشتغال را فراهم می کند، گفت: 70 درصد آلودگی هوا مربوط به خودروها است زیرا برخی از کامیون ها 60 تا 70 سال عمر دارند و ایجاد آلودگی می کنند.
استاندار تهران به بازآفرینی بافت های فرسوده اشاره کرد و گفت: زندگی و اشتغال در این مناطق بسیار ضعیف و در حد پایین است و همین امر زمینه بسیاری از ناامنی ها و … را فراهم می کند.
وی با بیان اینکه در اجرای طرح بازآفرینی شهری، 2 هزار و 600 محله احیا می شوند، گفت: این طرح موجب ارتقا سطح کیفی زندگی مردم، تامین اشتغال و امنیت می شود و از سوی دیگر در مقابل هرگونه حادثه احتمالی این محله ها مقاوم خواهند بود.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه بیش از 30 درصد طرح‌های بافت فرسوده و حاشیه متعلق به استان تهران است، خاطرنشان کرد: در استان تهران 4 و نیم میلیون نفر در بافت های فرسوده زندگی می کنند که از این تعداد 2.5 میلیون نفر در شهر تهران و 2 میلیون نفر در شهرهای استان تهران هستند.
مقیمی گفت: حدود یک میلیون و 400 هزارنفر در بافت های حاشیه و یک میلیون و یکصد هزارنفر در بافت های فرسوده شهر تهران و در شهرهای استان تهران، 950 هزار نفر در بافت فرسوده و یک میلیون و 50 هزار نفر در بافت‌های حاشیه سکونت دارند که اگر تعامل دستگاه ها جدی باشد، این مشکل رفع خواهد شد.
این مقام مسئول با بیان اینکه شهرستان دماوند 120 هکتار بافت فرسوده دارد، گفت: استفاده از توسعه گرها و انبوه سازان می تواند در کاهش میزان بافت های فرسوده و اجرای این طرح موثر باشند.
وی اظهار کرد: دستگاه‌های استانی وشهرستانی باید در طرح بازآفرینی شهری تلاش کنند تا سهم بیشتری به استان تهران اختصاص یابد؛ اگر تلاش دستگاه‌ها، فرمانداران، بخشداران و بنیاد مسکن جدی نباشد، از این مسائل عقب می‌مانیم.

**واگذاری کمربندی شهر دماوند به شهرداری شهر
با تصویب اعضای شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران مشترک با کمیته برنامه ریزی شهرستان دماوند کار اجرای عملیات احداث کمربندی این شهر طبق قانون به شهرداری دماوند واگذارشد.
این کمربندی به طول ١٢کیلومتر و حدفاصل گردنه سرهار تا ابتدای پل شلمبه را شامل می شود و با اعتباری بالغ بر ٢٠٠میلیارد تومان با مشارکت شهرداری دماوند احداث می شود.
همچنین با تصویب این شورا و با استناد به ماده ٣١قانون احکام دائمی برنامه های توسعه و ماده ٦قانون تنظیم برخی از مقررات مالی دولت و رویکرد ناظربر ایجاد دهکده های توریستی و در راستای ایجاد موتورهای محرک توسعه اقتصادی در شهرستان دماوند و شهرستان های استان کار مطالعات امکان سنجی بعنوان فرصت های سرمایه گذاری در این شهرستان و شهرستان های استان آغاز شود.
استاندار تهران در نهمین سفر شهرستانی خود به شهرستان دماوند با حضور در گلزار شهدا در کارگروه هایی همچون حوزه‌های عمرانی، زیربنایی و شهرسازی، آمایش سرزمین و آمار، محیط زیست شهرستان دماوند، کارگروه حوزه‌ اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری و در کارگروه حوزه فرهنگی و اجتماعی، بانوان و خانواده، سلامت و بهداشت و درمان شهرستان دماوند شرکت کرد.
استاندار تهران همچنین ظهر امروز با حضور در مسجد جامع شهر با مردم شهرستان دیدار کرد و پس از آن نشستی با حضور نخبگان و فرهیختگان شهرستان دماوند در مجتمع فرهنگی هنری کوثر خواهد داشت.
همچنین در ادامه سفر استاندار تهران به دماوند، همایش شوراهای اسلامی شهر و روستاهای شهرستان دماوند در سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی دماوند و شورای تأمین این شهرستان نیز در پایان این سفر در فرمانداری دماوند برگزار می‌شود.
شهرستان دماوند با جمعیتی افزون بر 100هزار نفر در 45 کیلومتری شهر تهران قرار گرفته است. این شهرستان از شمال با استان مازندران، از شرق با شهرستان فیروزکوه، ازجنوب با استان سمنان و از غرب با شهرستان شمیرانات و تهران همسایه است که این شهر از2بخش مرکزی و رودهن تشکیل می شود.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: الهام حیدری انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/7246/ 1539



انتهای پیام /*