100 قطعه مرغ مشکوک به آنفلوانزا در ارومیه معدوم شد



اسلام غفاری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طیور به روش بهداشتی و با حضور اکیپ های سازمان دامپزشکی استان معدوم و دفن شدند.
وی اظهار کرد: در این روش دفن بهداشتی ترانشه های عمیقی در زمین حفر و با آهک پاشی پیش و پس از دفن لاشه ها احتمال هر گونه انتشار آلودگی را به صفر می رسانیم و عوامل و تجهیزات دخیل در امر نیز مورد گندزدایی قرار می گیرند.
وی اضافه کرد: نمونه برداری خون از ماکیان روستاهای اطراف نیز انجام شده که در صورت مثبت بودن نتایج با افزایش شعاع عملیات، معدوم سازی های بیشتری صورت می گیرد تا ضریب اطمینان از عدم وقوع و شیوع این بیماری افزایش یابد.
کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان ارومیه گفت: همشهریان در صورت مشاهده تلفات پرندگان وحشی و اهلی موضوع را در سریعترین زمان ممکن به مراکز بهداشتی محل سکونت خود اطلاع دهند و از هر گونه تماس با لاشه اجتناب کنند.
به گزارش ایرنا در سال 94 در آذربایجان غربی 6 روستای ارومیه، 2 روستای خوی و چهار روستای سردشت با بیماری آنفلوانزا در طیور بومی مواجه شد که طیور این مناطق به سرعت توسط دامپزشکی استان معدوم و غرامت آنها پرداخت شد.
بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از طریق ورود پرندگان مهاجر به تالاب ها و آب های ایران شیوع می یابد به نحوی که با آلوده شدن طیور بومی، زمینه ابتلای طیور صنعتی نیز فراهم می شود.
بیماری آنفلوانزای پرندگان بیماری خطرناکی است که در سال 1918 میلادی در جهان شیوع پیدا کرد و با شیوع آن 60 میلیون نفر جان خود را از دست دادند.
آنفلوآنزای پرندگان، گونه ای بیماری ویروسی بوده که ویروس عامل آن از خانواده Orthomyxooviridae است.
8137/2093
خبر: سیده فاطمه سجادی ** انتشار: صابر چهرقانی



انتهای پیام /*