زنان خراسان رضوی، بیکارتر از مردان



فرشته سلجوقی، دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس آخرین آمار، نرخ بیکاری استان در پاییز امسال 8.8 درصد بود که میزان بیکاری زنان از مردان در این آمار قابل تفکیک نیست اما شمار زنان شاغل استان 64 هزار و 589 نفر است.
سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی، آمار شاغلان این استان در تابستان امسال را 2 میلیون و 130 هزار نفر اعلام کرده بود.
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی بیان کرد: شواهد و قرائن نشان می دهد که مردان سهم بیشتری از مشاغل موجود در خراسان رضوی را دارند زیرا یا زنان نمی توانند در رشته های دانشگاهی مرتبط با برخی مشاغل تحصیل کنند و یا کارفرماها در برخی مشاغل، زنان را به کار نمی گیرند.
وی اظهار کرد: میزان بیکاری زنان و مردان در شهرها و روستاهای خراسان رضوی نیز با یکدیگر متفاوت است، به طوری که نرخ بیکاری زنان در شهرها بالاتر از مردان، اما در روستاها کمتر از مردان است.
سلجوقی با اشاره به فعالیت های انجام گرفته برای کمک به اشتغال زنان در استان گفت: دولت در چند سال گذشته تلاش بسیاری برای کاهش نرخ بیکاری زنان انجام داد و در مجموع 70 درصد اشتغال ایجاد شده در چهار سال گذشته در قالب استخدام، مربوط به زنان بوده است.
وی ادامه داد: خراسان رضوی تنها استانی در کشور است که کمیسیون تخصصی اشتغال بانوان در آن ذیل ستاد اقتصاد مقاومتی شکل گرفت و به صورت ویژه به موضوع اشتغال بانوان پرداخت.
سلجوقی اظهار کرد: در راستای اجرای طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار حاشیه شهرها که از سوی وزارت کشور با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای در پنج استان کشور از جمله خراسان رضوی اجرا شده، 12 میلیارد ریال در این بخش به استان اختصاص یافته است.
وی افزود: این اعتبارات در چهار شهرستان بزرگ خراسان رضوی توزیع شده است و به جای یکهزار و 200 زن سهمیه طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، به یکهزار و 487 زن ساکن در حاشیه شهر آموزش های رایگان فنی و حرفه ای ارائه شده است.
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی، انعقاد تفاهم نامه با وزارت جهاد کشاورزی برای توانمندسازی زنان روستایی و انعقاد تفاهم نامه با بانک قرض الحسنه مهر ایران برای پرداخت تسهیلات را از دیگر فعالیت های انجام گرفته در استان به منظور کاهش نرخ بیکاری و اشتغال برای بانوان برشمرد.
به گزارش ایرنا، براساس آخرین آمار حدود 240 هزار نفر بیکار و حدود 2 میلیون شاغل در استان 6.4 میلیون نفری خراسان رضوی وجود دارد.
7489/5132



انتهای پیام /*