مسافران آسمان در هواپیمای ایران



به گزارش ایرنا، حدود ساعت 10 صبح خبری در رسانه‌های ایرانی ناله کنان می‌چرخید، 66 نفر از هموطنان ایرانی در پرواز شماره 3704 شرکت هواپیمایی آسمان در سپهر سمیرم و در نزدیکی کوه‌های سربه فلک کشیده دنا ناپدید شد.
خبر بهت آور بود، خبری که ایران را در بهت و غمی بزرگ فرو برد و ساعتی بعد، همگان برای یافتن رد پایی از این هواپیما بسیج شدند و خبر سقوط آن پس از مدت کوتاهی تأیید شد.
آن روز برخی در تهران عزیزانشان را برای سفر بدرقه کردند، بعضی نیز در یاسوج منتظر بازگشت عزیزانشان بودند؛ خانواده‌هایی که چشم انتظار دریافت خبر رسیدن عزیزانشان در این سفر هوایی بودند با شنیدن خبر سقوط هواپیمای تهران – یاسوج با چشمانی گریان راهی مسیرهایی شدند که گمانه زنی‌ها حاکی از سقوط هواپیما در آنجا بود.
پرواز شماره 3704 هواپیمایی آسمان با 60 مسافر و 6 خدمه پروازی ساعت 8 صبح روز یکشنبه تهران را به مقصد یاسوج ترک اما در نزدیکی سمیرم اصفهان سقوط کرد.
این هواپیما از نوع ای تی آر 72 پس از 55 دقیقه از صفحه رادار مرکز کنترل خارج می‌شود و سپس خبر سقوط آن در منطقه کوهستانی پادنای سمیرم اعلام شد.
بالگردهای هلال احمر و ارتش از 29 بهمن تلاش برای پیدا کردن لاشه هواپیما را آغاز کردند که بالاخره دیروز پس از 48 ساعت تلاش، لاشه این هواپیما کشف شد.
رهبر معظم انقلاب پس از اعلام خبر سقوط این هواپیما در پیام تسلیتی بیان کردند: سانحه‌ی مصیبت‌بار سقوط هواپیمای مسافربری که به جان باختن چند ده نفر از هم میهنان عزیزمان انجامید دلها را لبریز از اندوه و تأسف کرد. اینجانب مراتب تأثر عمیق و همدردی صمیمانه‌ی خود را با خانواده‌های داغدار آنان ابراز می‌دارم و صبر جمیل و اجر جزیل برای آنان و رحمت و مغفرت الهی برای جان‌باختگان از خداوند متعال مسألت می‌کنم. مسئولان ذیربط لازم است همه‌ی تلاش و همکاری خود را برای اقدامهای لازم در این مورد بکار برند و امکان تکریم و تشییع پیکرهای آنان را فراهم سازند.
رئیس جمهوری نیز در پیامی با تسلیت این حادثه به خانواده‌های داغدار گفت: لازم است وزیر راه و شهرسازی براساس قانون سازمان هواپیمایی کشوری با حضور و تشکیل ستاد بررسی سانحه در این سازمان، ضمن مدیریت، پیگیری و انجام هماهنگی‌های لازم برای خدمات اورژانسی و امدادی توسط دستگاه‌های ذیربط، علل این حادثه را سریعاً گزارش کند و تمام اقدامات لازم برای پیشگیری از تکرار این‌گونه رخدادهای ناگوار به عمل آید.
مردم ایران نیز در نقاط مختلف کشور با انتشار پیام‌های تسلیت متعدد در شبکه‌های اجتماعی با خانواده‌های داغدار این سانحه هوایی ابراز همدردی کردند.
دستگاه‌های امدادرسان، ستاد مدیریت بحران و نیروی زمینی ارتش، کوهنوردان، اسکی بازان و نیروهای مردمی از ابتدای بروز این سانحه در محل حضور یافتند و به‌رغم بارش برف و کولاک و سرمای شدید در منطقه وقوع حادثه، کار یافتن جانباختگان این سانحه هوایی ادامه یافت.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز برای پیگیری سانحه سقوط هواپیمای شرکت آسمان به یاسوج سفر کرد و از نزدیک در جریان تلاش برای جستجوی پیکر جانباختگان این حادثه قرار گرفت.
در چهارمین روز از سقوط هواپیما امکان پرواز بالگردهای امدادی بر فراز کوه‌های دنا برای انتقال پیکر جانباختگان وجود نداشت و از آنجا که لاشه هواپیمای سقوط کرده متلاشی شده و با توجه به بارش شدید برف و کولاک کار جمع آوری و انتقال پیکر جانباختگان سخت شده است.
اسکی بازان، کوهنوردان، تکاوران ارتش و امدادگران جمعیت هلال احمر پای پیاده از صبح امروز عازم کوه‌های دنا شده‌اند تا پس از طی کردن مسیر هشت ساعته نسبت به یافتن و انتقال پیکر جانبختگان اقدام کنند.
اجساد سرنشینان هواپیما به‌صورت کوله‌ای توسط تکاوران و امدادرسان، حمل و به ارتفاعات پایین کوه دنا منتقل می‌کنند تا پس از مساعد شدن شرایط آب و هوایی توسط بالگردها منتقل شوند.
تا کنون پیکر 32 نفر از جانباختگان سانحه هوایی تهران-یاسوج پیدا شده است و تلاش برای یافتن سایر اجساد به‌رغم بارش شدید برف و کولاک ادامه داد.
در یاسوج نیز مسئولان در حال برنامه ریزی هستند تا پس از انجام کار انتقال و تشخیص هویت جانباختگان مراسم تشییع آنها به صورت باشکوهی برگزار شود.
اما امروز چهارشنبه هم برف و باران، امان نداد، کار جست و جوی پیکرهای جانباختگان، نیمه تمام باقی ماند، امدادگران برگشتند تا روز دیگری، آفتاب طلوع کند و هوای دنا مساعد شود.
مردم ایران منتظرند تا روزی فرا رسد که پیکر هموطنانشان را بدرقه کنند، شاید فردا، شاید جمعه، آن طور که مسئولان می‌گویند ممکن است ملت ایران همچنان باید چشم انتظار باشند.
9254/6110



انتهای پیام /*