معلولان بسترگرا در استان زنجان خدمات مراقبت در منزل دریافت می کنند



فرهاد میرزایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اغلب خانواده های دارای معلول با مشکلات متعددی از قبیل نگهداری این افراد در مراکز شبانه روزی به ویژه به لحاظ مسائل عاطفی و دوری مواجه هستند و بهزیستی برنامه هایی را برای این گروه مورد توجه قرار داده است.
وی اظهار کرد: بر این اساس و با اجرای برنامه مراقبت در منزل مراقبین آموزش دیده ای درحوزه توانبخشی به منزل معلولان بستری مراجعه می کنند و علاوه بر ارائه آموزشها، خدمات مورد نیاز به گروههای تحت پوشش را ارائه می کنند.
میرزایی افزود: با اجرای این طرح 60 نفر در شهرهای ابهر و خرمدره و 110 نفر در زنجان به مدت سه روز در هفته خدمات مورد نیاز را دریافت می کنند و این کار مشکلات کنونی آنها را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.
وی بیان کرد: این سازمان در سالهای گذشته برنامه ارائه خدمات توانبخشی در منزل توسط گروههای متخصص شامل پزشک، فیزیوتراپ و کار درمان بسته به نوع معلولیت گروه های هدف در چهار مرکز شبانه روزی به تعداد 220 نفر را ارائه کرده و خدمات لازم یکبار در ماه انجام می شود.
به گفته ی، این مسئول این کار در راستای رفع مشکلات معلولانی که توانایی لازم برای مراجعه به مرکز بهداشتی و درمانی و کلینیک های توانبخشی ندارند، انجام می گیرد.
معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان ادامه داد: هم اکنون برنامه مراقبین غیر رسمی در منزل نیز به تازگی در سطح کشور و این استان آغاز شده و این برنامه قصد دارد با آموزش به یکی از اعضای خانواده معلولان بسترگرا خدمات لازم را ارائه داده و علاوه بر آن ماهانه 250 هزار تومان نیز کمک مالی اعطا می کند و در صورت وجود 2 معلول تا سقف 400 هزار تومان پرداخت می شود.
وی اظهار کرد: تا کنون 110 معلول در تمامی شهرهای استان تحت پوشش این برنامه قرار گرفته اند و این در حالی است که اغلب خانواده ها به لحاظ مالی بی بضاعت هسند و این کار کمک شایان به رفع مشکلات آنها می کند.
میرزایی افزود: براین اساس این اداره کل تا سقف 200 هزار تومان نیز برای حمایت از خانواده هایی که در امر طرح انصراف از پذیرش معلول به مراکز شبانه روزی مشارکت داشته باشند پرداخت کرده و 150 هزار تومان نیز به پشت نوبتی ها داده می شود.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون 9 مرکز شبانه روزی در استان شامل 2 مرکز سالمندان، 5 مرکز معلولان ذهنی عمیق با سنین مختلف و 2 مرکز بیماران روانی در این استان فعالیت می کنند.
به گفته وی، هم اکنون 640 معلول شدید و خیلی شدید تحت پوشش مراکز تحت پوشش سازمان قرار دارند که تعدادی از آنها بصورت یارانه بگیر و تعدادی دیگر نیز پذیرش آزاد بوده است.
به گزارش ایرنا، طبق پایشهای انجام شده شمار معلولان ثبت نام شده در بانک اطلاعاتی این اداره کل 18 هزار و 920 معلول است.
6085/7320



انتهای پیام /*