حقوقدان: مردم سالاری با ارتقای امید اجتماعی ارتباط دارد



به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین رحیم نوبهار، عصر دوشنبه در روز نخست همایش امید اجتماعی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی از منظر حقوقی به مساله امید اجتماعی و ارتباط آن با مردم سالاری پرداخت.
وی اظهارکرد: برابری، آزادی، احقاق حقوق قانونی گوهرهای ذاتی دموکراسی و مردم سالاری است و از آنجایی که اندیشه مردم سالاری می تواند دستیابی به یکسری از فرصت ها را تجهیز و تقویت کند، بین مردم سالاری و امید ارتباط برقرار می شود.

**انتخابات در جامعه سالم می تواند کانون نشاط باشد
وی اضافه کرد: انتخابات در جامعه سالم می تواند کانون نشاط و فرصتی برای ظهور آن باشد، هرچند که با وجود مشکلات همچنان فضای انتخابات نشاط آور است اما مدت آن بسیار کوتاه است و این در حالیست که برخی کشورها 2سال در تب انتخابات می سوزند و فضای جامعه را به خود درگیر می کنند و منجر به مشارکت مردم می شوند.
نوبهار اظهارکرد: یکی از مسائلی که به ناامیدی اجتماعی در زمان انتخابات آسیب می زند این است که در این دوران، مناظرات مدنی شکل نمی گیرد.
وی ادامه داد: هرچند که صدا و سیما برای برپایی گفت و گوها و نامزدهای انتخاباتی برنامه هایی دارد اما انتخاب چند سوال و بیرون آوردن سوالات از گلدان آن هم سوالاتی که معلوم نیست چگونه انتخاب می شوند، نمی تواند تاثیر مطلوب داشته باشد.
این استاد دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: کار مناظره باید برعهده خبرگان و صاحبنظران باشد نه اینکه کارمندی از صدا و سیما عهده دار برگزاری مناظره شود.
این حقوقدان خاطرنشان کرد: افزایش نهادهای انتخاباتی می تواند امید اجتماعی را افزایش دهد همچنین قوانین و رویه های مشارکت مردم باید تسهیل شود تا امید به تغییر و اصلاح اجتماعی در جامعه کم نشود و مردم مشارکت فعالانه در امور اجتماعی داشت باشند.
به گزارش ایرنا، نخستین همایش علمی امید اجتماعی در ایران هفتم و هشتم اسفندماه با حضور صاحب نظران، اندیشمندان و پژوهشگران اجتماعی و همکاری 21 نهاد معتبر علمی و مدنی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مفهوم شناسی امید اجتماعی، نمود اجتماعی امید، ضرورت فلسفی و امکان احیای امید، گفتمان های امید در شبکه های اجتماعی، وضعیت سنجی امید اجتماعی در بین استان های کشور، سیاست امید در اجتماع، مردم سالاری و امید اجتماعی از جمله موضوعاتی است که در روز اول برگزاری همایش به آنها پرداخته می شود.
بیم ها و امیدهای انسان معاصر، مساله امید در ایران، راهکارهای سیاسی ارتقای امید اجتماعی، جنبش های اجتماعی و دیالکتیک امید و ناامیدی، تضمین حقوق شهروندی در نظام سیاسی شهروندمدار و تثبیت مولفه های رفاه و امید اجتماعی، مسئولیت جامعه شناسی تاریخی ایران و امید اجتماعی، محیط زیست و امید اجتماعی، تحلیل امید اجتماعی بازنشستگان و سالمندان ایرانی نیز موضوعاتی است که در روز دوم برگزاری همایش مورد بررسی قرار می گیرد.
براساس این گزارش، مصطفی معین وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دوران سازندگی و اصلاحات و رئیس موسسه رحمان، رئیس همایش امید اجتماعی و هادی خانیکی دبیر علمی این همایش است.
شهیندخت مولاوردی دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی، غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در این همایش درباره امید اجتماعی سخن می گویند.
همچنین استادان و صاحبنظران برجسته علوم اجتماعی از جمله حمیدرضا جلایی پور، سارا شریعتی، مصطفی ملکیان، سعید مدنی، پرویز آزادفلاح، رحیم نوبهار، مقصود فراستخواه، محمدرضا جوادی یگانه، حسین سراج زاده و نعمت الله فاضلی آراء و نظرات خود درباره امید اجتماعی و راه های بهبود و ارتقای آن در جامعه ایران را مطرح می کنند.
اجتمام**3229**1021
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej



انتهای پیام /*