معاون استاندار: بانک اطلاعاتی جمعیت کهگیلویه و بویراحمد تدوین شود



به گزارش ایرنا، سید محمدکاظم نظری روز دوشنبه در نشست شورای راهبردی جمعیت کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: واحد آمار سازمان برنامه و بودجه این استان اطلاعات مربوط به جمعیت استان را در شاخص های مختلف به صورت یک کتابچه در اختیار مدیران اجرایی قرار دهد.
وی افزود: مدیران اجرایی کهگیلویه و بویراحمد نیز باید بر اساس این کتابچه و مطابق با رسالت های خود سیاستگذاری کنند.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد خواستار انجام کارهای پژوهشی اثرگذار و کاربردی در زمینه جمعیت در این استان توسط دانشگاه ها و محققان شد.
نظری بیان کرد: در نشست آینده شورای راهبردی جمعیت کهگیلویه و بویراحمد می توان با تمرکز بر چند موضوع مشخص و تبادل نظر تخصصی در مورد آنها به راهکارهای مطلوبی رسید.
وی عنوان کرد: پایه و اساس بسیاری از برنامه ریزی ها و تصمیم گیری ها در کشور و کهگیلویه و بویراحمد آمار جمعیتی است و به همین دلیل نیز این آمار اهمیت چشمگیری دارد.
نظری ابراز داشت: به منظور کاهش مهاجرت بی رویه روستائیان کهگیلویه و بویراحمد به شهرهای مختلف این استان از جمله یاسوج علاوه بر تدوین سیاست های مهاجرتی باید امکانات رفاهی و فرصت های شغلی و درآمدزایی نیز در دیگر نقاط استان فراهم شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: سیاست های کلی جمعیت در 14 بند ابلاغ شده و تحقق تعدادی از بندهای آن در این استان نیز مستلزم سیاستگذاری دقیق و اصولی است.
حسن نوروزی اظهار داشت: اطلاعات مربوط به آمار جمعیتی کهگیلویه و بویراحمد در سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395 باید تحلیل شود.
وی افزود: در این صورت بهتر می توان در مورد وضعیت کهگیلویه و بویراحمد در حوزه های گوناگون اعم از اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، علمی، بهداشتی، درمانی و ورزشی برنامه ریزی کرد.
معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395 جمعیت این استان 713 هزار و 52 نفر است.
علی شهابی اظهار داشت: میانگین نرخ رشد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد 1.6 درصد است و استان در این زمینه در رتبه 29 کشور قرار دارد.
وی افزود: میانگین سنی جمعیت کهگیلویه و بویراحمد 28.6 سال است و این استان جزو جوان ترین استان های کشور است.
معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه و بویراحمد بدون اشاره به تعداد، بیان کرد: سن 12 درصد جمعیت این استان زیر 6 سال و 88 درصد نیز بالای 6 سال است.
شهابی عنوان کرد: 55.7 درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد ساکن شهرها و 44.3 درصد نیز روستانشین هستند.
وی ابراز داشت: میانگین بُعد خانوار در کهگیلویه و بویراحمد 3.8 نفر است و استان در این زمینه رتبه 2 کشور را دارد.
شهابی گفت: کهگیلویه و بویراحمد دارای حدود 29 هزار پسر و دختر مجرد بالای 30 سال است.
وی اظهار داشت: میانگین شاخص امید به زندگی در کهگیلویه و بویراحمد بین زنان 74 سال و بین مردان نیز 72 سال است.
7535/1662



انتهای پیام /*