3000کودک مبتلا به اتیسم تحت پوشش مراکز توانبخشی سازمان بهزیستی است



حسین نحوی نژاد روزسه شنبه درحاشیه بازدید از مرکز روزانه آموزش توانبخشی اختلالات طیف اتیسم نویان( اولین مرکز اوتیسم در جنوب تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: 3 هزار نفر دیگر از کودکان مبتلا به اتیسم در مدارس سازمان آموزش استثنایی در حال تحصیل هستند.
وی با بیان اینکه به ازای هر 65 تولد زنده یک کودک مبتلا به اختلالات طیف اتیسم قابل شناسایی است عنوان کرد: اتیسم یک بیماری و یا معلویت نیست بلکه طیف گسترده ای از اختلالاتی رفتاری از جمله در خود ماندگی، نداشتن ارتباط کلامی و چشمی، پاسخ ناهنجار دادن به محرک های خارجی، پرخاشگری و اختلالات رفتاری است.
نحوی نژاد در خصوص شناسایی نشدن طیف گسترده ای از کودکان مبتلا به اختلالات اتیسم در گذشته یادآور شد: نبود آموزش های پزشکی مناسب در خصوص آشنایی با علایم این بیماری و همچنین نبود تست های استاندارد از مهترین دلایل شناسایی نشدن کودکان مبتلا به این بیماری در گذشته بوده است.
وی با اشاره به اینکه کار علمی در جهت شناسایی بیماری اتیسم در کودکان از سال 91 در کشور آغاز شده است تصریح کرد: امیدواریم با اجرای ‘برنامه ملی مداخله اتیسم’ که با همکاری وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و سازمان آموزش استثنایی قرار است انجام شود ، شاهد گام های مثبتی در جهت شناسایی کودکان مبتلا به اتیسم در کشور باشیم.
نحوی نژاد هدف اصلی سازمان بهزیستی کشور را در حمایت از کودکان اتیسم و معلولان ، توانمند کردن این افراد عنوان کرد و افزود: سایر سازمان ها و نهادهای آموزشی مانند آموزش و پرورش، مراکز فنی و حرفه ای نیز باید این افراد برای کار در نهادهای مختلف دولتی و خصوص همکاری کنند.
وی با اشاره به اینکه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در جهت اشتغالزایی و توانمند کردن افراد معلول جامعه علاوه بر سازمان بهزیستی دستگاه های دیگری را نیز مسئول کرده است تاکید کرد: سازمان ها و ارگان های دولتی باید در جهت اشتغالزایی این قشر آسیب پذیر جامعه گام های موثری بردارند و گزارش سالانه خود را نیز در این زمینه انتشار دهند.
نحوی نژاد در ادامه بزرگترین مشکل خانواده های دارای فرزند معلول را هزینه های بالای کار درمانی، گفتاردرمانی و مشاوره های روانشناختی عنوان کرد و یادآور شد: امیدواریم با اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان وزارت بهداشت در سال 97 هزینه های این بخش را مشمول بیمه های درمانی کند.
به گزارش ایرنا، اوتیسم نوعی اختلال رشدی است که با رفتارهای ارتباطی، کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود. علایم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز می‌کند و علت اصلی آن ناشناخته ‌است. این اختلال در پسران شایع‌تر از دختران است.
بازدید حضور نحوی نژاد معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی از مرکز روزانه آموزشی توانبخشی اختلالات طیف اتیسم نویان( اولین مرکز اوتیسم در جنوب تهران) امروز(چهارشنبه) با محمد نقی جغتایی مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی ،مینا رجایی رییس بهزیستی شهرستان ری و جمعی از مسئولان استانی در شهرری برگزار شد.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
تهرام/ 3218 / 1539



انتهای پیام /*