وجودکالا در مناطق آزاد قاچاق نیست



به گزارش ایرنا، مرتضی بانک عصر چهارشنبه در شورای اداری شهرستان قشم افزود: ایران دارای هشت هزار و 500 کیلومتر مرز است و مناطق آزاد کشور تنها در 300 کیلومتر از این مرزها فعالیت دارد و از این رو نباید همه مسئولیت قاچاق کالا را متوجه این منطقه ها کرد.
وی ادامه داد: اجرای طرح هایی با عنوان مانور کشف کالای قاچاق در درون مناطق آزاد معنای مناسبی ندارد و امنیت منطقه را برای جذب سرمایه گذار با اختلال مواجه می کند.
بانک تصریح کرد: شرایط کشور ایران با دیگر کشورها متفاوت است و نباید مناطق آزاد کشور را با مناطق آزاد سایر کشورها مقایسه کرد.
وی افزود: تا قبل از انقلاب سیاست های اقتصادی مرکزگرا باعث ضعیف ماندن مرزنشینان شده بود و طرح مناطق آزاد برای محرومیت زدایی از این مناطق موفق عمل کرده است.
مشاور رئیس جمهوری ادامه داد: هم اکنون 265 هزار نفر در مناطق آزاد کشور فعالیت می کنند که 120 هزار نفر از آنان در حوزه صنعتی مشغول هستند و بقیه نیز در عرصه های تجاری، گردشگردی و خدمات فعالیت می کنند.
وی اظهار داشت: منطقه های آزاد کشور برای رهایی از برخی قانون های خاص در کشور ایجاد شده است و این در حالی است که مشاهده می شود گمرک بر این مناطق نظارت بیشتری اعمال می کند.
بانک افزود: در حالی که طبق قانون هر مسافری اجازه ندارد بیش از 80 دلار کالا با خود وارد کشور کند، مشاهده می شود که این قانون فقط در مناطق آزاد با دقت نظارت می شود.
وی گفت: طبق آمارهای رسمی نرخ بیکاری در استان هرمزگان پایین تر از میانگین کشوری است که البته در منطقه آزاد قشم با پیشبینی های صورت گرفته این رقم پایین تر نیز خواهد آمد.
شهرستان قشم شامل جزیره های قشم، هرمز، هنگام و لارک با حدود 150 هزار نفر جمعیت در جنوب استان هرمزگان واقع است.
7500



انتهای پیام /*