نظم الگوهای بارشی در کشور به هم خورده است



به گزارش ایرنا ،مسعود حقیقت عصر سه شنبه در نشست خبری در سالن شورای دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان بیان کرد: این ناهنجاری و تغییر اقلیمی، بارشها را کاهش داده و موجب خشکسالی در اکثر نقاط کشور به ویژه در استان کرمان و شهرستان رفسنجان شده است .
وی با اشاره به اینکه امسال در رفسنجان توقع بارش باران را داشتیم که الان نظم به هم خورده و به هم خوردن این نظم موجب شده به سمت خشکسالی و کویری شدن این منطقه پیش برویم بیان کرد: وقتی سطح خاک خشک شود منطقه کویری می شود لذا کاهش باران، تبخیر زیاد آب و استفاده بی رویه از آبهای سفره های زیرزمینی حاکی از خشکسالی های سالهای اخیر و کویری شدن منطقه استان کرمان و رفسنجان است.
وی با بیان اینکه هرچه از سطح زمین فاصله بگیریم دما کاهش می یابد و هرچه به سمت زمین پیش رویم دما افزایش خواهد یافت افزود: هوای سرد در ارتفاعات بالا و هوای گرم در پایین و روی زمین این امکان را دارد که به محصولات کشاورزی آسیب وارد شود که باید با دستگاهی هوای گرم و سرد مخلوط شوند تا هوای متعادل به رشد محصولات کمک کند و از کاهش محصولات کشاورزی و خسارت به آنها جلوگیری شود.
حقیقت با بیان اینکه این تعادل با کمک دودزایی و مهپاشی و دیگر روشها قابل برقراری است خاطرنشان کرد: اولین بار در کشور سامانه خودکار تهک راه اندازی شده که کشاورزان می توانند به صورت رایگان در این سامانه ثبت نام کنند.
وی ادامه داد: در کوتاهترین زمان اطلاعات بحرانهای بادی، سرمازدگی، گرمازدگی و … به همراه روشهای مقابله با این بحرانها به دست کاربران و کشاورزان می رسد.
وی افزود: مجوز تاسیس ایستگاه هواشناسی کشاورزی در جوادیه فلاح از توابع نوق رفسنجان هم صادر شده و به زودی در این مکان نیز به دلیل کثرت باغات پسته راه اندازی خواهد شد.
حقیقت گفت:استان کرمان هزار اقلیم است و امکانات هواشناسی کم است و باید با بودجه های بیشتر به سمت گسترش شبکه هواشناسی در استان کرمان باشیم.
*** هفته آخر اسفند ماه امسال تا اواسط اردیبهشت سال آینده با موج های رطوبتی مواجهیم
سرپرست اداره کل هواشناسی استان کرمان هم در این نشست خبری از ورود سامانه بارشی و موجهای رطوبتی به استان کرمان طی هفته آخر اسفندماه جاری تا اواسط اردیبهشت سال 97 خبر داد.
امیر ذهبی اظهار کرد: بر اساس سامانه های جوی این پیش بینی رطوبتی و بارشهای آخر فصل زمستان و اوایل فصل بهار را داریم.
وی به سامانه تهک اشاره کرد و افزود: این سامانه از بهترین سامانه های پیشرو و منعطف و کاربردی در راستای ارایه خدمات به کشاورزان است که از سال 93 به صورت دستی راه اندازی شده و امروز به صورت هوشمند است.
وی ادامه داد: در این سامانه کشاورز و پسته کار متوجه زمان بروز سرمازدگی و گرمازدگی محصولات کشاورزی می شود و راهکارهای مقابله با این بحرانها را نیز از طریق این سامانه می تواند دریافت کند.
ذهبی بیان کرد: در رفسنجان در سالهای 93 و 94 سرمازدگی های بهاره ای داشتیم که در سال 95 کار عملیاتی و راه اندازی سامانه تهک برای مبارزه با این پدیده سرمازدگی آغاز شد و به کشاورزان توصیه هایی ارائه شد و در سال جاری نیز به سایر نقاط پسته خیز استان کرمان از جمله سیرجان، راور، زرند، انار، این سامانه گسترش یافت و نیز به کشاورزان راهکارهای دودزایی، بهپاشی و مهپاشی جهت مبارزه با سرمازدگی توصیه شد که بسیار مفید بود.
*** بیش از 52 میلیمتر بارندگی در رفسنجان داشتیم
کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی کرمان هم در این نشست گفت: امسال بارش باران در شهرستان رفسنجان به میزان 52.6 میلیمتر بوده است.
مریم سلاجقه افزود: امسال تعداد روزهای ابری در رفسنجان 7 روز بود که کم است و امیدواریم در هفته آخر این روزها بیشتر و با سامانه بارشی همراه باشد.
وی اضافه کرد: بارش باران امسال در رفسنجان در فروردین 28 میلیمتر، در اردیبهشت 20 میلیمتر، در آذرماه 0.4 میلیمتر و در دی ماه 4 میلیمتر بوده است و در مجموع 52.6 میلیمتر بارندگی در رفسنجان داشتیم.
سلاجقه عنوان کرد: پیش بینی می شود بارندگی های اواخر اسفند ماه امسال تا اواسط اردیبهشت ماه سال آینده در رفسنجان بیشتر از حد پارسال باشد و احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی در این دوره وجود دارد.
وی با اشاره به وجود 13 ایستگاه باران سنجی در رفسنجان بیان کرد: در رفسنجان به طور کلی بر اساس شاخص خشکسالی 79 درصد متوسط خشکسالی را داریم.
رفسنجان با جمعیت 311 هزار نفر در 110 کیلومتری کرمان قرار دارد.
7433/ 5054



انتهای پیام /*