همایش مجمع خیرین سلامت چهارمحال و بختیاری برگزار شد



به گزارش ایرنا، پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی، عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، مشارکت مردم در سلامت و توسعه پایدار و سلامت از محورهای این همایش بود.
معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هم اینک 5 میلیون ایرانی به بیماری دیابت مبتلا هستند، در حالی که نیمی از آنها نسبت به بیماری خود آگاه نیستند.
هادی ایازی روز پنجشنبه در نخستین گردهمایی مجمع سلامت چهارمحال و بختیاری گفت: موج بیماری دیابت کشور را فراگرفته است، به طوری که علاوه بر مبتلایان ذکر شده، به همین میزان هم در آستانه ابتلا به این بیماری هستند.
وی سلامت را دارای چهار بعد روانی، جسمی، معنوی و اجتماعی دانست و تصریح کرد: یکی از این ابعاد مهم، سلامت روان است که بی توجهی به آن پیامدهای ناگواری بر جامعه خواهد داشت.
ایازی با بیان اینکه در 23.4 درصد افراد جامعه نشانه هایی از اختلالات روانی وجود دارد، افزود: هم اینک 12 درصد مردان و 16 درصد زنان کشور مبتلا به افسردگی هستند.
وی با بیان اینکه مجمع استانی سلامت به ریاست استانداران در تمام استانهای کشور فعال شده است، تصریح کرد: ضروری است تا استانداران به زودی مجمع شهرستانی به ریاست فرمانداران را تشکیل دهند و در گام بعدی زمینه را برای فعال شدن کانون سلامت محله فراهم کنند.
انماینده مردم شهرستانهای شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تبدیل مقوله سلامت به یک ارزش اجتماعی از ضرورت های امروز کشور است.
اردشیر نوریان افزود: انتظار می رود همانطور که مردم و خیران به امور دینی و معنوی جامعه توجه دارند، کمک های خود را به حوزه سلامت نیز هدایت کنند.
وی ادامه داد: اگر سلامت به یک امر اجتماعی تبدیل شود همه افراد نسبت به سلامت خود و دیگران احساس مسئولیت می کنند و کمبودها و مشکلات کنونی از میان برداشته می شود.
نوریان با اشاره به مشکلات و نارسایی های حوزه سلامت در استان تصریح کرد: بسیاری از روستاها از نعمت آب آشامیدنی لوله کشی و سالم و یا خانه بهداشت بی بهره هستند.
بر اساس آخرین یافته های پژوهشی ارائه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان، بیماری ‌های غیرواگیر مانند قلب و عروق، آسم و بیماری ‌های مزمن تنفسی 60 درصد مرگ و میرهای سالانه این استان را شامل می شود.
کارشناسان معتقدند؛ فشار خون بالا مهمترین ریزفاکتور ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است و به دلیل قرارگیری این استان در ارتفاعات جمعیت بیشتری از این استان به فشار خون بالا مبتلا هستند.
میزان اکسیژن موجود در این استان به دلیل ارتفاع بالا از سطح دریا نسبت به دیگر استانها کمتر و این عامل ابتلا به فشار خون بالا را در استان افزایش داده است.
مصرف میوه و سبزیجات از دیگر عواملی است که در کاهش ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی نقش دارد که با توجه به اینکه مصرف میوه و سبزیجات مردم این استان در سطح مطلوبی قرار ندارد سبب شده تا جمعیت بیشتری از مردم این استان به این بیماری ها مبتلا شوند.
7363/6021



انتهای پیام /*