جنگل فندقلو نمین با آسیب های جدی روبروست



به گزارش ایرنا ، جبرائیل رزمجو عصر یکشنبه در نشست تخصصی معرفی و آغاز بکار طرح نجات جنگل فندقلو افزود: منطقه فندقلو به عنوان یک ذخیره گاه بی نظیر ژنتیکی دارای اهمیت فراوان بوده و حفظ و نگهداری از آن وظیفه ای تاریخی برای همگان است.
وی فندقلو را یک رویشگاه طبیعی دارای تنوع گیاهی ، جانوری ، طبیعت گردی و گردشگری منحصر بفرد دانست و اظهار کرد: چند سال قبل نشست های متعددی با منابع طبیعی برای احیای رویشگاه طبیعی فندقلو برگزار و طرح هایی مصوب شد که با تاسف این طرح ها در سال های اخیر نتیجه ای نداده و در حد شعار باقی مانده اند.
یک عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی نیز در این نشست گفت: در کشورهای پیشرفته هر فردی که به محیط زیست و طبیعت جنگلی و مرتعی آسیب وارد کند، معادل یکصد دلار جریمه می شود و این در حالی است که در طبیعت بی نظیر فندقلو امروزه شاهد رها شدن انواع زباله های پلاستیکی ، شیشه ای و دیگر مواد دیرتجزیه هستیم که به شدت آن محیط را آلوده کرده و آسیب جدی به آن وارد کرده است.
فرشاد کیوان افزود: در کمال شگفتی امروز شاهدیم طبیعت بکر سرزمین ما به خاطر بی توجهی و غفلت عده ای در حال نابودی می باشد و نه تنها نظم و نظام خود را از دست داده بلکه از لحاظ مدیریت یکپارچه دچار مشکلات فراوان شده که بطور یقین بدون برنامه ریزی مناسب نمی توان کاری برای آن انجام داد.
عضو شورای هماهنگی شبکه محیط زیست ایران هم در این نشست گفت: فندقلو یک ذخیره گاه ژنتیکی بی نظیر در ایران و حتی جهان است.
صادق پناهی افزود: با تلاش جمعی از دوستداران محیط زیست در پی یافتن راهی مناسب برای نجات این رویشگاه از دست چپاولگران و سودجویان و افراد بی توجه هستیم.
وی از همه افراد دلسوز که دل در گرو طبیعت و آبادانی و احیای این رویشگاه طبیعی دارند خواست تا با ارائه راه حل ها و پیشنهادهایشان در این زمینه یاری کنند.
منطقه فندقلو در 10 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان نمین از توابع استان اردبیل 16 هزار هکتار مساحت دارد که چهار هزار هکتار آن جنگل و رویشگاه طبیعی است و در آن میوه هایی مانند فندق ، سیب وحشی و گونه های علوفه ای و درختی می روید.
این منطقه جنگلی بخشی از جنگل های شرق استان اردبیل به شمار می رود که دنباله جنگل های نیمه گرمسیری استان گیلان است.
در مجموع 19 گونه جنگلی متعلق به 8 تیره و 17 جـنس در ایـن منطقه شناسایی شده اند که از بیـن انواع شناسایـی شده گونه های نادری نظیر فندق ، ممرز ، راش ، بلوط ، بلند مازو و بیدمشک وجود دارد که به ارزش منطقه می افزاید.
فندقلو بیشتر به فندق و گل های بابونه خود شهرت دارد ، ضمن این که گونه نادر گیاهی سوسن چلچراغ نیز در آن می روید ، این جنگل رویشگاه بیش از 90 گونه گیاه مختلف و عمدتا دارویی است.
بابونه که هر سال جشنواره گل های بانونه به خاطر رویش آن در جنگل فندقلو برگزار می شود گیاهی است یک ساله ، معطر و به ارتفاع 20 تا 40 سانتیمتر که به صورت خودرو در مزارع ، دشت ها ، باغ ها و بیشتر در منطقه جنگلی فندقلو نمین می روید.
آب و هوای مطبوع ، پرندگان و گونه های مختلف جانوری ، وجود آلاچیق و استراحت گاه های شبانه روزی ، برقراری ارتباط بین این منطقه ویژه گردشگری و چشم انداز زیبای گردنه دل انگیز حیران از طریق تله کابین از جمله ویژگی هایی است که در کنار جاذبه های منحصر به فرد طبیعی و جنگلی این منطقه را به تفرجگاهی بسیار دلپذیر برای مسافران ، میهمانان و علاقمندان به طبیعت تبدیل کرده است.
همین جاذبه ها موجب شده سالانه صدها هزار گردشگر داخلی و خارجی برای آرامش روح و روان خود به دامن این جنگل سرسبز پناه بیاورند.
6019/6018



انتهای پیام /*