فرماندار: احتمال شیوع مجدد بیماری آنفلوانزا در بناب وجود دارد



به گزارش ایرنا، امین رفیعی روز پنجشنبه در جلسه شورای پدافند غیرعامل این شهرستان افزود: این شهرستان به علت موقعیت جغرافیایی و وجود تالاب قره قشلاق در معرض این بیماری است.
وی با تاکید بر ضرورت پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این شهرستان از سوی مسئولان ذیربط اظهار کرد: در شرایط فعلی تالاب قره قشلاق نیز در معرض تهدید مسائل زیست محیطی منطقه ای قرار دارد.
فرماندار بناب با بیان اینکه افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ ناشی از شیوع این بیماری در ماه های اخیر در این شهرستان است، یادآوری کرد: هم اکنون 36 واحد مرغداری در این شهرستان فعال است که 25 واحد آن بدون پروانه و غیرمجاز بوده و اخیرا 13 واحد از مرغداری های غیرمجاز نیز با حکم قضایی پلمپ شد.
رفیعی ادامه داد: آسیب هایی که در این بخش ایجاد شده بیشتر از ناحیه واحدهای غیرمجاز بوده و باید برای کنترل شرایط همچنان بازار پرندگان این شهرستان تعطیل باشد.
وی با تشریح شرایط منطقه بر ضرورت هر چه بیشتر رعایت الزام های پدافند غیرعامل در این شهرستان تاکید کرد.
رئیس اداره دامپزشکی بناب نیز در این جلسه با قدردانی از اعضای شورای پدافند غیرعامل این شهرستان برای کنترل بیماری آنفلوانزای مرغی در منطقه گفت: مهر امسال 31 واحد مرغداری این شهرستان درگیر این بیماری بود که در پی آن حدود 800 هزار قطعه جوجه و مرغ، 39 تن تخم مرغ و 225 تن دان مرغ معدوم شد.
عبدالرضا حنیفی افزود: هم اکنون با وجود اینکه برخی استان های کشور درگیر این بیماری هستند آذربایجان شرقی جزو استان های پاک بوده و ضروری است هوشیاری خود را برای کنترل هرچه بیشتر این بیماری حفظ کنیم.
وی با اشاره به راه های نفوذ آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سطح این شهرستان اظهار کرد: تالاب گردشگری قره قشلاق محل مهاجرت پرندگان یکی از کانون های شیوع این بیماری است و با توجه به همفکری هایی که با مسئولان اداره حفاظت محیط زیست شده فعلا ورود گردشگر به این تالاب ممنوع و این تالاب در حال قرنطینه است.
رئیس اداره دامپزشکی بناب بازارچه پرندگان را از دیگر کانون های شیوع این بیماری اعلام کرد و گفت: این بازار نیز برای کنترل این بماری از سوی شهرداری تعطیل است.
حنیفی عمده مشکل اداره دامپزشکی بناب را در انجام ماموریت های محوله کمبود اعتبار اعلام کرد و خواستار تخصیص اعتبار مورد نیاز از محل اعتبارهای مدیریت بحران استان به بخش دامپزشکی شد.
وی گفت: سرمایه صنعت طیور بناب بیش از پنج هزار میلیارد ریال است و از این رو حفظ و نگهداری این صنعت اعتبار ویژه ای را می طلبد.
مدیر جهاد کشاورزی بناب نیز در این جلسه ورود نهادهای دامی بصورت غیرقانونی و چمدانی را از کانون های احتمال بروز و شیوع آنفولانزای مرغی در منطقه دانست و گفت: میادینی که اقدام به فروش نهاده های دامی و انواع کودهای شیمیایی می کنند از سوی جهاد کشاورزی کاملا رصد و کنترل می شود.
حسینعلی فتحی، وظیفه جهاد کشاورزی را کنترل و جلوگیری از عرضه غیرقانونی نهاده های دامی و انواع کودهای شیمیایی غیرمجاز اعلام کرد و افزود: برخی از صنوف اقدام به عرضه برخی محصولات می کنند که در پروانه کسب آن ها قید نشده است.
وی یادآوری کرد: با همکاری اداره صنعت، معدن و تجارت این شهرستان نسبت به ساماندهی این قبیل صنوف اقدام شده است.
شهرستان بناب با 126 هزار نفر جمعیت در فاصله 110 کیلومتری جنوب مرکز آذربایجان شرقی واقع شده است.
8023/518



انتهای پیام /*