سفرهای نوروزی را با آب و غذای سالم لذت بخش کنید



فرهاد صفدری دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در آستانه پیک بهاره بیماری های روده ای قرار داریم به این معنی که از فروردین تا نیمه خرداد، با مساعد شدن شرایط آب و هوایی برای رشد عوامل بیماری زای روده ای به ویژه ویبریوکلرا (عامل بیماری بسیار خطرناک وبا) رعایت بهداشت آب و غذا حایز اهمیت است.
وی در ادامه به مثلث اپیدمیولوژیک بیماری های روده ای اشاره کرد و گفت: آب سالم، غذای سالم و دست تمیز سه وجه این مثلث را تشکیل می دهند و رعایت این سه عامل می تواند احتمال ابتلا به بیماری های روده ای را به میزان زیادی کاهش دهد.
صفدری به شهروندان توصیه کرد: تا حد امکان در سفر از آب های بسته بندی استفاده و از مصرف آب موجود در مخازن به دلیل احتمال شسته نشدن مخزن، خودداری شود.
مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان اظهار کرد: هنگام سفر از خرید لبنیات به ویژه پنیر محلی فاقد مشخصات بهداشتی به دلیل احتمال بروز بیماری تب مالت خودداری شود.
وی بیان کرد: غذای پخته شده باید در کمتر از 2 ساعت پس از پخت، به مصرف برسد زیرا افت دمای مواد غذایی پخته شده به زیر 60 درجه سانتیگراد، موجب فعالیت میکروب های بیماری زا است و همچنین از حمل غذای آماده تهیه شده از شیر و تخم مرغ، خودداری شود.
صفدری با اشاره به اینکه سالاد الویه به هیج وجه غذای مناسب سفر نیست به مسافران توصیه کرد: بهترین غذا در بین مسیر، کنسروها هستند که با رعایت نکات بهداشتی مرتبط می تواند به عنوان یک غذای مطمئن مصرف شوند.
وی بر جداسازی موادغذایی خام و پخته هنگام سفر به عنوان یک عامل مهم در جلوگیری از ابتلای به بیماری های روده ای تاکید کرد.
صفدری ادامه داد: مسافران سبزیجات و مواد اولیه سالاد را حتما پیش از مصرف به روش بهداشتی شامل پاکسازی گل و لای، انگل زدایی با مایع ظرفشویی، گندزدایی با محلول گندزدای سبزیجات و شست و شو با آب، سالم سازی و سپس مصرف کنند.
مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان تاکید کرد: مسافران به هیچ وجه گوشت دام ذبح شده در کنار جاده را با عنوان گوشت تازه و گرم خریداری و مصرف نکنند چون سلامت این دام ها زیر نظارت مراجع مربوطه نبوده و آلودگی سطوحی که گوشت روی آن قرار می گیرد، بر سلامت گوشت تاثیر دارد.
وی گفت: رعایت نکردن سرد کردن گوشت پیش از مصرف به مدت 24 ساعت، یک تهدید جدی در ابتلا به بیماری بسیار خطرناک تب خونریزی دهنده به شمار می رود.
صفدری به عنوان یک توصیه غذایی هنگام سفر، استفاده از آب لیمو و ماست با غذا را از عوامل موثر در جلوگیری از بروز بیماری های روده ای دانست.
مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان از شهروندان و مسافران درخواست کرد که تخلفات بهداشتی در مراکز تهیه و عرضه مواد غذایی و مکان‌های اسکان مسافران را با سامانه شبانه روزی رسیدگی به شکایات بهداشتی 190 درمیان بگذارند تا پیگیری‌ لازم، صورت گیرد.
3004/ 6037



انتهای پیام /*