همه کشورها به پدیده هولناک تغییرات اقلیمی توجه کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه با تقبیح خروج آمریکا از معاهدات جهانی همچون پیمان زیست محیطی پاریس، خواستار توجه جدی همه دولت ها و کشورها به پدیده هولناک تغییرات آب و هوایی و اقلیمی و اجرای تعهدات آنها شد.

مرکز دیپلماسی رسانه ای، «بهرام قاسمی» با ابراز تاسف از مرگ ده ها تن در کانادا بر اثر گرما و همدردی با مردم این کشور، خواستار توجه جدی همه دولتها و کشورها به تغییرات آب و هوایی و اقلیمی و تبعات آن – که سالانه جان هزاران انسان و دیگر گونه های گیاهی و جانوری را می گیرد و آینده زمین را با چالش جدی روبرو کرده است – و اجرای تعهدات خود در زمینه مقابله با این پدیده هولناک شد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تقبیح خروج آمریکا از معاهدات جهانی همچون پیمان زیست محیطی پاریس و زیر پا گذاشتن تعهدات بین المللی خود، بر لزوم‌ پایبندی کشورهای بزرگ صنعتی که سهم بسیاری در تولید و انتشار گازهای گلخانه ای و دیگر آلاینده ها و در نتیجه گرمایش زمین و دیگر پدیده ها همچون خشکسالی و طوفان های گرد و غبار دارند، شد.
توافق پاریس که با نام پیمان پاریس یا پیمان آب‌ و هوایی پاریس نیز شناخته می‌شود،‌ یک توافق‌نامه بین‌المللی جهت اقدام هماهنگ برای حفظ کره زمین است که در سال 2016 به امضا رسید.
این توافق‌نامه ذیل چارچوب پیمان‌نامه سازمان ملل در تغییر اقلیم (UNFCCC) در ارتباط با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، در کنفرانسی که به همین منظور در 12 دسامبر سال 2015 میلادی توسط سازمان ملل در پاریس تشکیل شد از سوی نمایندگان 195 تصویب شد و در 22 آوریل 2016 (روز زمین) در مراسمی در نیویورک برای امضا معرفی شد.
بر اساس این پیمان نامه تمام کشورها ملزم شدند در راستای محدود کردن تاثیر انسان بر آب و هوا اقدام کنند.
محدود کردن میزان افزایش متوسط دمای جو زمین به کمتر از 2 درجه سانتیگراد و عمده تلاش برای حفظ دما در سطح 1.5 درجه سانتیگراد تا پایان این قرن از محورهای این پیمان عنوان شده است.
از جمله اهداف مهم این پیمان، اجرای پروژه‌هایی برای توقف هرچه سریعتر انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشورها و اجرای برنامه‌هایی است تا بتوان درنهایت در سال 2050 میلادی بین میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و جذب دوباره آن تعادلی ایجاد کرد و پس از آن، میزان انتشار دی اکسید کربن را به تدریج به صفر رساند.
مردادماه سال گذشته ایالات متحده آمریکا خروج رسمی خود از پیمان آب و هوایی پاریس را به سازمان ملل متحد اعلام کرد. البته در اعلام رسمی خروج قید شده است که آمریکا تا سال 2019 یعنی زمان خروج نهایی از این معاهده بین المللی، در مذاکرات این پیمان شرکت خواهد کرد.