سرانه مراجعه به پزشک درایلام بالاتر از متوسط کشور است



نورالدین رحیمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: شرایط خاص استان مرزی ایلام مانند نفوذ ریزگردهای الاینده و یا تسری برخی بیماری ها واگیردار در جریان مراودات مرزی در بالا رفتن متوسط مراجعه به مراکز درمانی در این استان که بیمه سلامت 76 درصد جمعیت ان را پوشش می دهد موثر است.
وی در خصوص بالا بودن متوسط مراجعه به مراکر درمانی در ایلام گفت: متوسط سرانه مراجعه گروه ‘ سایر اقشار ‘این استان به مراکز تشخیصی و درمانی 29 بار در سال و بسیار بالاتر از متوسط این شاخص در کشور است.
دکتر رحیمی اضافه کرد: از ابتدای طرح تحول سلامت تاکنون 117 هزار و 437 نفر در صندوق‌های مختلف تحت پوشش بیمه سلامت از خدمات بستری در بخش دولتی و خصوصی استفاده کرده همچنین حدود هشت میلیون و 244 هزار و 228بار مراجعه در بخش سرپایی به مراکز تشخیص و درمانی انجام شده است.
وی افزود: با اجرای طرح تحول سلامت و رایگان شدن بیمه همگانی سلامت، حدود 9 درصد از افراد تحت پوشش صندوق کارکنان دولت ، 18 درصد از صندوق سایر اقشار ، 100 درصد از صندوق بیمه سلامت ایرانیان و چهار درصد روستائیان به صندوق بیمه همگانی وارد شده اند که این ورود باعث افزایش هزینه‌های این بیمه شده است.
وی یادآور شد: این افراد قبل از مهاجرت به سمت صندوق بیمه همگانی، با پرداخت سرانه در برخی از صندوق‌ها باعث تزریق منابع مالی به بیمه سلامت استان می‌شدند که با عدم پرداخت سرانه و رایگان شدن خدمات برای انان باید برای جبران هزینه ها تمهیدی صورت گیرد.
مدیر کل بیمه سلامت استان ایلام گفت: مطالبات برخی گروه‌های پزشکی تا خرداد ماه پرداخت شده و مطالبات داروخانه‌ها نیز در وضعیت بهتری قرار گرفته است، گفت: با توجه به افزایش بار مراجعه بیمه شدگان به مراکز تشخیصی و درمانی هزینه‌های سازمان روز به روز در حال افزایش است و میزان بدهی‌ها بیشتر می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه عدم تخصیص به موقع منابع و نبود منابع مالی پایدار باعث تاخیر در پرداخت مطالبات مراکز درمانی شده خواستار شد که با اهتمام نمایندگان مجلس شوای اسلامی و افراد دخیل درحوزه سیاست‌گذاری با ارائه آمار و مستندات لازم، ب 75 هزار میلیارد ریال به منظور جبران زیان انباشته سازمان بیمه سلامت تخصیص داده شود.
رحیمی همچنین به آمار بیماران خاص در این استان اشاره کرد و گفت: 432 بیمار خاص شامل بیماران هموفیلی، دیالیز، پیوند کلیه و تالاسمی تحت پوشش بیمه سلامت استان ایلام هستند که به صورت رایگان تمام خدمات تخصصی را دریافت می‌کنند.
وی با بیان اینکه هزینه درمان بیماران خاص 130 میلیارد ریال در سال بوده، افزود: این تعداد بیمار خاص از ابتدای طرح تحول سلامت،44 هزار و 337 بار به مراکز تشخیص و درمانی مراجعه کرده ‌و به ازای هر بیمار 300 میلیون ریال هزینه شده است.
رحیمی گفت: هزینه درمان در استان ایلام به یک هزار و 200 میلیارد ریال در سال رسیده است که تامین ان نیازمند تخصیص بودجه است. .
به گزارش ایرنا، 367 هزار و 302 نفر از جمعیت این استان، تحت پوشش بیمه سلامت ایران هستند که از این تعداد 240 هزار و 272 نفر صندوق روستائیان و عشایر، 67 هزار و 26 نفر کارکنان دولت، 35 هزار و 690 نفر بیمه همگانی سلامت، پنج نفر صندوق ایرانیان و 24 هزار و 309 نفر سایر اقشار تحت پوشش این سازمان هستند.
خبرنگار: لیلی خاکی**انتشاردهنده: شهریار حیدری فر
7180/6034



انتهای پیام /*