‘علقمه’ یادمانی برای شهدای غواص



پیکان تابلوی یادمان علقمه ما را به سمت کوی آریا هدایت می کند. کوی آریا منطقه ای که پیش از جنگ تحمیلی منطقه مرفه نشین با ویلاهایی مجلل در خرمشهر بود، خانه هایی که اگرچه سنگینی جنگ تحمیلی هشت ساله را پشت سر گذاشته اند اما همچنان جنگ را با آثار حک شده ترکش های خمپاره ها بر جسم خود روایت می کنند.
باز هم تابلوی یادمان علقمه، همچنان باید رفت تا رسید به آخرین نقطه کوی آریا، به دروازه ای که خادمان به بازدید کنندگان خوش آمد می گویند.
آنهایی که دوران دفاع مقدس را به یاد دارند و یا تصویری از روزهای مقاومت خرمشهر در ذهنشان باقی است، در بدو ورود حال و هوای جنگ تحمیلی در ذهنشان تداعی می شود.
هنوز هوا بوی دود می دهد، می توان گوشه گوشه اش صدای شهدای این منطقه را شنید.
کمی جلوتر به مغازه های مخروبه می رسم، فکرم را به زمان شروع جنگ تحمیلی می برد که چه اتفاقی برای این مغازه ها و اهالی این منطقه افتاد و برکت و رزق این کاسب کارها در کدام سنگر و خاکریز، و سنگرنشینان شد.
چشمم از روی پرچم های قرمز و طاق علقمه می گذرد و بر تانک همجوار این مغازه ها خیره می ماند؛ سرباز و رزمنده ای که در این تانک به سوی دشمن می تاخت اکنون کجاست؟ زنده است یا شهید شده؟
ذهنم همچنان درگیر این سوال ها است که به خاکریز یادمان می رسم، تصور رزمندگانی که در پشت این خاکریز سنگر گرفته اند در ذهنم جان می گیرد؛ رزمنده ای را می بینم که بر دوش خود آر پی جی حمل کرده، به سوی دشمن نشانه گرفته و شلیک می کند.
از خاکریز بالا می روم و نگاهم بر قایقی مسلح به مسلسل ثابت می ماند، صدای مسلسل را در گوشم احساس می کنم. به راستی رزمندگان ما چگونه در برابر دشمن در آبهای خروشان اروند با دشمن جنگیدند؟
به نیزارهای سر به فلک کشیده می رسم، به راه باریکی که پل های شناور بر کف آن چیده شده که هنوز نشانه هایی از ترکش های خمپاره بر روی آنها باقی مانده است.
با گذشتن از نیزارها به ساحل رودخانه اروند می رسم؛ کاروان دانشجویان استان های مختلف در کنار آب نشسته اند و با چشمان گریان به یاد حماسه های شهیدان غواص یاد و خاطره آنها را گرامی می دارند.
غواصانی با دست های بسته که به دست بعثی های عراقی به شهادت رسیدند.

* لو رفتن اطلاعات عملیات عامل شکست عملیات کربلای 4
به گزارش ایرنا محمد رضا هادوی یکی از راویان هشت سال دفاع مقدس در یادمان علقمه می گوید: یادمان علقمه قدمگاه شهدای غواص و یادآور عملیات کربلای 4 در سوم دی سال 1365 است.
وی اظهارکرد: فرماندهان نظامی سال 1365 را به عنوان سال سرنوشت ساز جنگ نام گذاری کرده بودند و برای تصرف بصره که گلوگاه اقتصادی عراق بود عملیات کربلای 4 طراحی شد و برای اجرای این عملیات 300 گردان نیروهای سپاه و بسیج فراخوان کردند و سپاه 100 هزار نفری محمد رسول ا… (ص) از اقشار مختلف به این منطقه اعزام شدند.
هادوی با بیان اینکه نقطه شروع عملیات کربلای 4 از شلمچه، پنج ضلعی ها و نقطه پایانی عملیات
انتهای جزیره مینو به طول 30 کیلومتر بود، گفت: قرار بود ابتدا غواص ها از آب عبور کنند و خط دشمن را بشکنند و سپس سایر نیروها به جزایر ام الرصاص، البابی، ابوالخصیب و الحاق در شرق بصره شده و در نهایت شهر بندری بصره را تصرف کنند.
وی اظهارکرد:با توجه به اینکه برای هر عملیاتی یک مقدماتی لازم بود، نیروهای غواص آموزش عملیات آبی خاکی را در رودخانه های کارون، بهمنشیر، جزیره خارک و دریاچه سد دز دیدند. ساعت 22:15 دقیقه شب سوم دی 1365 عملیات با رمز مقدس محمدرسول ا… آغاز شد و موج اول اول نیروهای اطلاعات عملیات در قالب دسته های غواصی از رودخانه اروند عبور کردند.
هادوی افزود: در موج دوم قرار شد پس از اینکه نیروهای غواص خط را شکستند نیروهای رزمنده قایق سوار از رودخانه عبود کرده و عملیات را ادامه دهند.
وی در ادامه گفت: عملیات 10 تا 12 ساعت به طول انجامید و به رغم اینکه نیروهای غواص و رزمنده
از رودخانه عبور کردند و تا پنج کیلومتر در خاک دشمن وارد شدند ولی متاسفانه به دلیل لو رفتن عملیات، تعداد زیادی از نیروهای غواص و رزمنده به شهادت رسیدند و تعدادی پس از اسارت زنده به گور شدند و در آخر عملیات کربلای 4 با شکست رو به رو شد.
وی گفت: در یادمان فعلی علقمه، قرارگاه نوح نبی(ع)، لشکر 33 المهدی و گردان های فجر و ابوذر پشتیبانی عملیات کربلای 4 را به عهده داشتند.
وی اظهارکرد: یکی از افسران عراقی ماجرای به اسارت درآمدن نیروهای غواص را بازگو کرد و گفت وقتی نیروهای غواص به اسارت درآمدند، نیروهای بعثی تصمیم گرفتند که یک گودال بزرگی را حفر کنند و غواصان را زنده به گور کنند.
وی گفت: این افسر عراقی در خاطرات خود می گوید ‘ صبوری و آرامش عجیبی در چهره های این غواصان که دست بسته و برخی زخمی و برخی سالم بودند، مشاهده کردم و هرگز خبری از ترس و دلهره در آنها دیده نمی شد و فقط لب هایشان شهادتین و ذکر یا زهرا(س) و یا حسین(ع) بود.
وی ادامه داد:به فاصله کوتاهی پس از عملیات کربلای 4، نیروهای رزمنده در عملیات کربلای 5 با رمز مقدس فاطمه الزهرا(س) به دل دشمن زدند و برای نخستین بار عراق مجبور شد برای بحث درباره قطعنامه 598 وارد مذاکره شود.
محمد سعید حق پرست پاسدار بازنشسته که از ناحیه پا قطع عضو شده می گوید: فرمانده یکی از گروه های غواص گردان محمدرسول ا… (ص) لشکر 19 فجر بودم.
وی گفت:پس از اینکه در شب اول عملیات در 19 دی 1365 در خاکریز عراق نفوذ کردیم و
کارهای الحاقی را انجام می دادیم در هنگام درگیری تن به تن، با انفجار نارنجک از ناحیه پا مجروح شدم.
حق پرست با بیان اینکه در عملیات کربلای 4 تنها لشکر موفق در محور عملیاتی در منطقه شلمچه لشکر 19 فجر استان فارس بود، افزود: 15 روز پس از شروع کربلای 4 مسئولان نظامی تصمیم گرفتند که عملیات کربلای 5 را طراحی کنند.
وی در ادامه گفت: عملیات کربلای 5 با طلایه داری و اطلاعات جمع آوری شده لشکر فجر در منطقه شلمچه انجام شد و عملیات پیروزی بود.
به گزارش ایرنا یادمان شهدای غواص با نام علقمه در غرب جاده خرمشهر – آبادان منتهی به کوی آریا حدود یک کیلومتر به سمت رودخانه اروند روبه روی جزیره ام الرصاص عراق قرار دارد.
در ماه های آخر سال و فروردین روزانه بین 2 هزار تا سه هزار نفر از اعضای کاروان های راهیان نور در قالب کاروان های دانش آموزی، دانشجویی، اساتید دانشگاه ها و برخی مسئولان کشوری و لشکری از مناطق عملیاتی دفاع مقدس همچون یادمان شهدای شلمچه، یادمان شهدای نهر خین، مرکز فرهنگی دفاع مقدس(موزه جنگ) و یادمان شهدای علقمه در خرمشهر دیدن می کنند.
7100/7165/ 6037



انتهای پیام /*