در روز طبیعت مسئولانه رفتار کنیم



حامد فرضی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبیعت به عاریه در اختیار ما قرار نگرفته بلکه به همگان تعلق دارد که نتیجه آن آرامشی است که بشر در طبیعت و محیط زیست سالم به دست می آورد ولی اگر بازخورد انسان ها منفی باشد و زباله را در طبیعت رها کنیم و یا درختان و بوته ها را از بین برده و محیط زیست را تخریب کنیم، با هیچ منطق و معادله ای جور در نمی آید.
وی اظهار داشت: باور داریم، انسان جزئی از طبیعت است و تداوم حیاتش به سلامت طبیعت وابسته است پس به خاطر اینکه نسل‌های آینده حق دارند از مواهب منابع طبیعی برخوردار باشند، ازاین گنجینه ارزشمند حفاظت و حمایت ‌کنیم.
وی ادامه داد: منابع طبیعی متعلق به همه مردم است و باید به حقوق آن ها احترام ‌گذاشته و درختان، گیاهان و بوته‌های مرتعی را که به عنوان بستری محافظ از خاک وآب کشورمان هستند، محافظت نماییم.
فرضی با بیان اینکه فرهنگ احترام به طبیعت را باید از کودکی آموخت و در بزرگسالی به کوچک ترها آموزش داد، اضافه کرد: ‘روز طبیعت’، فرصت بسیار مناسبی است تا این درس بزرگ را به فرزندانمان بیاموزیم، آن ها باید بدانند که طبیعت زیبای سرزمینمان ایران، خانه بزرگ تر همه ما به شمار می آید و ضرر آسیب رساندن به درختان و سبزه زارها، ابتدا به خودمان برمی گردد.
وی همچنین گفت: اگر کودکان یاد بگیرند که درختان، ریه های تنفسی زمین هستند و بدون آن ها، حیات روی زمین رو به نابودی می رود، هیچگاه به از بین رفتن طبیعت شگفت انگیز کشورمان راضی نخواهند شد زیرا کودکان امروز، پدران و مادران فردای این سرزمین هستند و با این فرهنگ سازی درست، می توان عشق به طبیعت را در دل آن ها کاشت.
وی افزود: همه ما می دانیم که منابع طبیعی، محدود است و امکان تمام شدن آن وجود دارد، پس بر ماست که با برنامه ریزی حساب شده، جلو هدر رفتن و نابودی این منابع کمیاب الهی را بگیریم و نگذاریم آن ها، به این راحتی از کف بروند.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز خاطرنشان کرد: باید طبیعت را گرامی داشت؛ زیرا بهترین هدیه از طرف خداوندگار عالم، به بندگان است و هیچ کس نمی تواند آن ها را شماره کند و شکرش را به جا آورد؛ باید با سختگیری و جدیت در مقابل هرگونه تخریب و آسیب به طبیعت بایستیم؛ انسان نباید خودخواهانه، هر جور که دوست دارد با محیط زیست و منابع طبیعت رفتار کند بلکه باید محیط زیست خود را بشناسد و رفتار خود را متناسب با آن هماهنگ کند.
وی اراضی منابع طبیعی را متعلق به همه مردم دانست و از آن ها خواست که درصورت مشاهده هر گونه تخلف مانند قاچاق چوب، برداشت غیر مجاز خاک، تصرف اراضی منابع طبیعی و همچنین آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع را به شماره امداد جنگل و مرتع 1504 اطلاع رسانی کنند.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با توجه به حضور گسترده در روز طبیعت تاکید کرد: هموطنان حتی‌الامکان از روشن کردن آتش خودداری کرده و در صورت ترک طبیعت از خاموش شدن آتش مورد استفاده، اطمینان کامل داشته باشند.
وی بیان داشت: با استفاده درست از طبیعت می توانیم شاهد زادآوری و بالندگی در طبیعت باشیم تا بتوانیم این امانت الهی را به درستی به آیندگان تحویل دهیم.
وی درپایان ازهمیاران طبیعت درخواست کرد، درصورت مشاهده تخریب طبیعت ، تذکرات لازم را ارایه و در خصوص لزوم حفظ طبیعت توضیحات لازم را به هموطنان ارایه کنند.
6156/1535



انتهای پیام /*