شمارش پرندگان هورالعظیم با مشارکت ایران و عراق آغاز شد



سید عادل مولا جمعه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برای سرشماری زمستانه سال جاری پرندگان هورالعظیم
گروه عراقی به ایران آمده اند و یک تیم پنج نفره ای از کارشناسان محیط زیست خوزستان نیز آنان را همراهی کرده تا سرشماری پرندگان این هور را در ایران و عراق انجام دهند.
وی تاکید کرد: این سرشماری در نتیجه به یک گزارش ختم می شود و از آن اطلس تنوع زیستی بین النهرین درست خواهد شد.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به تفاوت گونه های متفاوت پرندگان در تالاب هورالعظیم ایران و عراق بیان کرد: اغلب گونه‌های این تاالاب مشترک هستند اما احتمال دارد گونه‌های شاخصی در کشور عراق باشد که در ایران نبوده است.
وی توضیح داد: امسال در هورالعظیم نسبت به دیگر تالاب های استان بالاترین تراکم و بیشترین تنوع زیستی پرندگان آبزی و کنار آبزی را شاهد هستیم.
مولا با بیان این که بیش از 10 گونه پرنده شاخص در تالاب هور العظیم مشاهده شده که از مهمترین آنها می توان به فیل وش، اردک تاج دار، اردک مرمری، پلیکان سفید و مارگردن اشاره کرد افزود: مارگردن یکی از گونه‌های در معرض انقراض است که به ندرت در تالاب دیده می شود و امسال این گونه در تالاب مشاهده شد.
وی ادامه داد: همچنین گونه دیگری به نام عقاب دم سفید پس از 10 سال در تالاب هورالعظیم مشاهده کردیم که طی 10سال گذشته خبری از آن نداشتیم.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان توضیح داد: بیشترین گونه هایی که امسال در تالاب هورالعظیم دیده شده مربوط به مرغابی سانان و غاز سانان است.
وی پرندگان موجود در تالاب را به سه گروه تقسیم بندی کرد و گفت: گروه اول پرندگان مهاجر زمستان گذران هستند که اوایل مهر ماه با سرد شدن هوا در سیبری، آفریقای شمالی و شمال کشور به نقاط جنوبی مهاجرت می‌کنند و تا اوایل فروردین دوباره به نقاطی که بودند باز می‌گردند.
مولا افزود: گروه دوم پرندگان جوجه آور هستند که پاییز در مناطق ساحلی و تالاب‌ها تخم گذاری می‌کنند و پس از این که جوجه های آن بزرگ شدند به سمت مناطق معتدل‌تر مهاجرت می‌کنند که سلیم خرچنگخوار از گونه های این دسته به شمار می رود.
وی اظهار کرد: گروه سوم پرندگان بومی استان هستند که در همه فصول در استان زندگی می‌کنند که دُراج و گنجشک سانان از این دسته هستند.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: 18 سایت سرشماری در تالابهای هور العظیم، شادگان، بامدژ، آبگیر سلامات، تالاب ناصری خرمشهر، تالاب دشت آزدگان، تالاب شوش، وجود دارد که هر ساله آمار پرندگان را به ثبت می رساند.

***ایجاد ارتباط میان مردم و حیات وحش
وی با اشاره به چگونگی حفظ گونه های در معرض انقراض توضیح داد: ابتدا باید از خودمان انتقاد کنیم چراکه تنها از قوه قهریه استفاده می‌کنیم در حالی که نباید تنها روش ما برای حفاظت گونه ها قوه قهریه باشد.
مولا ادامه داد: لازم است شناسایی گونه ها و آمورش‌های لازم از سوی محیط زیست انجام شود اما سازمان محیط زیست نسبت به این کار اقدامی نمی کند و تنها از افرادی مسلح برخوردار هستیم که از برخورد فیزیکی استفاده می کنند.
وی بیان کرد: باید مردم را با این گونه های متنوع یا در حال انقراض آشنا کنیم و میان مردم و حیات وحش ارتباط برقرار کنیم.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان تاکید کرد: آموزش به مردم باید در سطح استان با بودجه مشخص انجام شود به عنوان مثال در سالهای گذشته برای حفظ گوزن زرد فرهنگ سازی و آموزش انجام شد که در این زمینه موفق بودیم و گزارش شکار این گونه را تاکنون نداشته ایم.
وی اظهار کرد: برای گونه آهویی که زیستگاه آن در رامهرمز است چند سال کار آموزشی انجام شد و الان شاهد هستیم این گونه توسط مردم حفاظت می‌شود و مردم منطقه اجازه نمی‌دهند کسی به زیستگاه آنها آسیب برساند.
به گزارش ایرنا پرنده ‌نگری (Bird Watching) گونه ای سرگرمی است که مربوط به مشاهده و بررسی پرندگان در طبیعت می شود.
پرنده نگری بخشی از فعالیت طبیعت گردی (اکوتوریسم) به شمار می آید.
فعال ترین فصل های سال برای پرنده نگری در منطقه گرمسیری به هنگام کوچ بهاره و کوچ پائیزه پرندگان است. در این فصول می توان بیشترین گونه های پرنده را مشاهده کرد زیرا در این فصل ها از شمال به جنوب کوچ می کنند.
تعداد پرنده نگرهای دنیا رو به افزایش است و آنطور که گفته می شود در کشورهای انگلیس و آلمان برابر طرفداران فوتبال، پرنده نگر وجود دارد. در ایران نیز روز به روز بر تعداد دوستداران پرندگان و پرنده نگری افزوده می شود.
انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی از جمله انواع مرغابی از جمله خوتکا، نوک پهن، گیلار، مرمری، بلوطی، تنجه، فیلوش، آنقوت، غاز خاکستری، انواع حواصیل ها، انواع آبچیلیکیان، سلیمیان، باکلان ها، پلیکان، چنگر، لک لک و درنا به تالاب های خوزستان مهاجرت می کنند.
سال گذشته 235 هزار و 580 قطعه پرنده در خوزستان شمارش شده بود که نسبت به تعداد 188 هزار و 969 قطعه در سال 94، رشد 25 درصدی داشت.
شکارچیان پرندگان مهاجر علاوه بر روش صید زمینی به نام’محمیه’ که پرندگان را در دسته‌های بزرگ و در گونه های مختلف به دام می‌اندازد ، به پاشیدن دانه‌های سمی هم متوسل می شوند که بسیار خطرناک واز نظر بهداشتی هم مردود است.
7164/6064
خبرنگار:عاطفه جوادی** انتشار:محسن بهاروند



انتهای پیام /*