25 میلیارد تومان از بدهی بیمه سلامت خراسان جنوبی پرداخت شد



به گزارش ایرنا علی اربابی روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: با پرداخت این میزان، بدهی بیمه سلامت استان به موسسات، بیمارستان ها و داروخانه و غیره به طور نسبتا خوبی کاهش یافت.
وی اضافه کرد: بدهی بیمه سلامت در حوزه بستری تا پایان تیرماه 96 به بیمارستان ها و همچنین به داروخانه تا پایان آبان ماه 96 پرداخت شد.
وی اظهار کرد: در بخش بستری ماهانه 10 تا 11 میلیارد تومان و بخش سرپایی، داروخانه، پزشک خصوصی و پاراکلینیک حدود 2 میلیارد تومان باید پرداخت شود.
اربابی یادآور شد: با تخصیص بدهی های اخیر، بدهی های سال 95 تسویه و سال 96 تا تیرماه پرداخت شد و عقب افتادگی 10 ماهه به سه ماهه یا چهارماهه تبدیل شده است.
وی گفت: توسعه نظام بیمه سلامت کشور، یکی از مهمترین فرامین مورد تاکید سیاست های کلی مقام معظم رهبری، قانون برنامه پنجم توسعه و یکی از اهداف اصلی سازمان بیمه سلامت ایران است.
مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی افزود: با تشکیل این سازمان یکی از بزرگترین اصلاحات نظام رفاه اجتماعی کشور به عهده آن نهاده گذاشته شد و زمینه تحقق اهداف بلندی مانند عدالت محوری، ارتقای سطح کیفیت در ارایه خدمات سلامت، کاهش پرداخت از جیب بیمه شدگان، رفع همپوشانی بیمه ای و بسط و گسترش برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در سراسر کشور فراهم شد.
وی بیان کرد: سازمان بیمه سلامت ایران ابتدای مهرماه 91 تشکیل شد تا به این ترتیب خدمات پایه سلامت به طور یکسان به تمامی مردم در قابل یک سازمان ارایه شود.
اربابی عنوان کرد: بیمه سلامت در سه سطح مختلف یک، 2 و سه خرید خدمت دارد، سطح یک معمولا عمومی بوده و در مناطق روستایی خدمات به طور متمرکز با ارایه طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده خدمت خریداری می شود.
وی ادامه داد: تمامی افراد ساکن در شهرهای بالای 20 هزار نفر جمعیت که تحت پوشش بیمه درمان در سایر سازمان ها قرار ندارند می توانند برای بیمه کردن خود و افراد خانواده و استفاده از مزایای بیمه همگانی اقدام کنند.
وی بیان کرد: خدمات بیمه سلامت در سطح 2 و سه با عقد قرارداد با مراکز درمانی، کلینیک ها و مراکز پزشکی نیز در استان در حال اجرا است.
مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی یادآور شد: در استان 350 مرکز تخصصی، عمومی، پاراکلینیک و بیمارستان ها قرارداد منعقد شده و خدمات تخصصی، عمومی، فوق تخصصی و بستری بر اساس ضوابط و مقررات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به افراد ارایه می شود.
اربابی افزود: بیمه سلامت در پنج صندوق بیمه ای شامل کارمندی، روستایی، سایر اقشار، بیمه سلامت همگانی و ایرانیان به برقراری بیمه افراد اقدام می کند.
وی بیان کرد: در استان درصد خوبی از جمعیت شامل 480 هزار نفر در این صندوق ها تحت پوشش بیمه ای سازمان بیمه سلامت هستند.
وی با بیان اینکه قریب به 70 درصد جمعیت استان تحت پوشش بیمه سلامت هستند، گفت: از این جمعیت 380 هزار نفر در صندوق بیمه روستاییان، 70 هزار نفر صندوق کارمندی و 15 هزار نفر سایر اقشار و 20 هزار نفر در صندوق بیمه همگانی عضو سازمان بیمه سلامت هستند.
وی اظهار کرد: سازمان بیمه سلامت عمده منابع درمانی خود را برای پرداخت هزینه های درمان از منابعی که دولت در اختیارش قرار می دهد بهره می برد به همین علت در صندوق بیمه روستاییان، بیمه همگانی و برخی افراد در بیمه سایر اقشار افراد هیچگونه وجهی پرداخت نمی کنند.
وی عنوان کرد: 100 درصد سرانه ای که باید این افراد به بیمه سلامت پرداخت کنند توسط دولت پرداخت می شود، به عبارتی بیش از 85 درصد جمعیت بیمه شده تحت پوشش اداره کل بیمه سلامت استان هیچگونه وجهی برای بیمه شدن به سازمان پرداخت نمی کنند.
وی یادآور شد: وابستگی ما به تامین منابع پایدار و منابعی که کفایت کافی جهت پرداخت هزینه های درمان داشته باشد زیاد است، دولت و نمایندگان مجلس این حساسیت را درک می کنند و توقع ما این است که در بودجه 97 منابع خوبی برای پرداخت هزینه های درمان این اقشار اختصاص یابد.
مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: صندوق بیمه کارمندی افراد سرانه را پرداخت و مبلغ از حقوقشان کسر می شود لذا زیان ده نیستیم.
اربابی ادامه داد: در سایر صندوق ها پرداخت ها به درستی انجام نمی شود لذا دچار زیان شده ایم و سنوات گذشته 9 هزار میلیارد تومان در کلان کشور زیان انباشه شد.
وی بیان کرد: دولت و نمایندگان مجلس باید به فکر تامین این زیان باشد تا خللی در پرداخت به موسسات صورت نگیرد در غیر اینصورت تجهیزات پزشکی و دارو تحت تاثیر قرار می گیرد.
مدیرکل بیمه سلامت استان در خصوص دفترچه های روستایی فاقد اعتبار افزود: روستاییانی که دارای دفترچه های بیمه روستایی هستند باید با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت نسبت تعویض و تمدید اعتبار اقدام کنند.
اربابی، هم پوشانی بیمه ها را یکی دیگر از مشکلات بیمه سلامت در استان دانست و گفت: در حال حاضر از 380 هزار نفر افراد تحت پوشش این نوع بیمه در استان 90 هزار نفر 2 دفترچه ای هستند به این معنا که هم دفترچه تامین اجتماعی و هم بیمه سلامت دارند که باید هرچه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف بیمه خود اقدام کنند.
وی یادآور شد: همچنین برخی شرکت ها جدیدا به مردم نامه هایی مبنی بر انجام خدمات درمانی با تخفیف های ویژه از جمله دندانپزشکی ارسال می کنند که با بررسی های انجام شده مشخص شد جنبه قانونی ندارند.
وی اضافه کرد: به شدت این موضوع را تکذیب می کنیم چراکه هیچکدام تحت پوشش بیمه
سلامت نیستند و آن را کلاهبرداری می دانیم.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan و کانال تلگرام: irnabirjand@
7557* 6054
خبرنگار: رقیه محمدی * انتشار: مریم پنجابی



انتهای پیام /*