موردی از ابتلای انسان به آنفولانزای پرندگان در فارس مشاهده نشده است



دکتر حمید بختیاری، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دانشگاه علوم پزشکی شیراز با همکاری اداره های کل دامپزشکی و محیط زیست فارس از 12سال گذشته به صورت جدی برای پیشگیری از بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان فعالیت های قابل توجهی انجام داده است.
وی اظهار داشت: همچنین در مدت یاد شده بر تمام مراکز عرضه کننده طیور و فروش مواد پروئینی از طریق دستگاه های ذی ربط اعمال نظارت و کنترل صورت گرفته است و به سبب این اقدام های پیشگیرانه، ظرف این 12سال موردی از ابتلای انسان به این بیماری گزارش نشده است.
کارشناس مسئول بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: بر اساس آمار اداره کل دامپزشکی فارس از ابتدای سال 96 تا کنون تنها یک مورد از این بیماری در مرکز طیور شهرستان کوار گزارش شد که برای جلوگیری از انتشار آن تمام مرغ های این مرکز تولیدی با همکاری دستگاه های ذی ربط معدوم شد.
بختیاری در مورد نمونه های مختلف آنفولانزای فوق حاد پرندگان اظهار داشت: در کشور ما نمونه H5N8، این بیماری در 2 سال گذشته گزارش شده است و نمونه جدید آن یعنی H5N6 می‌تواند به انسان منتقل شود که خطر آفرین است.
وی ادامه داد: این بیماری ممکن است در تمام دریاچه ها، پارک‌های ملی یا تالاب‌های کشورمان وجود داشته باشد از این رو توصیه می‌شود که افراد در شرایط کنونی از ورود به این اماکن خودداری کنند، به پرندگان مهاجر نزدیک نشوند و از دست زدن به لاشه پرندگان بپرهیزند.
بختیاری افزود: احتمال مبتلا شدن انسان به این بیماری بسیار اندک است اما به سبب اینکه راه انتقال این بیماری از طریق مصرف طیور خام است بنابراین خانواده ها باید برای پخت مواد پروتئینی مانند مرغ و تخم مرغ دقت بیشتری داشته باشند.
بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان (HPAI) بین پرندگان و انسان مشترک است، این آنفولانزا یکی از بیماری های به شدت واگیر و کشنده در پرندگان است که توسط ویروس نوع A که تمایل زیادی به سلول های مخاطی و به ویژه دستگاه تنفس و دستگاه گوارش دارد، ایجاد می شود.
این بیماری در مواردی به سایر پستانداران نیز از طریق تماس مستقیم و غیر مستقیم با پرنده آلوده منتقل می شود، این ویروس علاوه بر پرندگان می تواند انسان، خوک، پستانداران دریایی، سنجاب و حتی گربه سانان مانند پلنگ و ببر را نیز آلوده کند، این بیماری به علت شدت تلفات بالا به طاعون پرندگان نیز مشهور است.
از اوایل دهه 60 میلادی تاکنون موارد متعددی از این بیماری در بین طیور اهلی بسیاری از کشورها گزارش شده لیکن بیشترین تنوع ویروس های آنفولانزای پرندگان در بین پرندگان وحشی به ویژه پرندگان آبزی راسته اردک سانان مانند اردک، غاز، قو و پرندگان کرانه زی مشاهده شده است.
6113 /6118



انتهای پیام /*